نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

انواع محتوا کدام‌ها هستند؟ | نگاهی به 10 شکل متفاوت محتوا

انواع محتوا کدام‌ها هستند؟ | نگاهی به 10 شکل متفاوت محتوا

تاکنون در آزمایشگاه فرود لندین درباره‌ی جایگاه بازاریابی محتوا در فضای وب و اهمیت استراتژی محتوا صحبت کرده‌ایم؛ همچنین زیر و بم‌های تولید محتوا و حسابرسی محتوا را نیز بررسی کردیم. در این یادداشت می‌خواهیم کمی جزیی‌تر و به صورت مورد انواع محتوا بپردازیم و 10 شکل محتوا را با هم مرور کنیم.

انواع محتوا #01: بلاگ

پست‌های بلاگ به عبارتی اساس بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود. بلاگ، جذب‌کننده‌ی ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو و یکی از بهترین شیوه‌ها برای جذب مخاطب است.

برای نوشتن یک پست بلاگ قبل از هر چیز باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار و برند خود را گردآوری کنید. از طریق کلمات کلیدی می‌توانید بفهمید مخاطبان شما دقیقاً به دنبال چه اطلاعاتی هستند.

پس از گردآوری و سازماندهی کلمات کلیدی، بر اساس اولویت و اهمیت هر کلمه می‌توانید اقدام به نوشتن پست‌های مختلف کنید؛ کاری که معمولاً بر عهده‌ی یک کپی‌رایتر یا کسی که دارای مهارت نویسندگی باشد، گذاشته می‌شود.

پس از نوشتن محتوای پست بلاگ باید آن را بر اساس قواعد سئو بهینه‌سازی کنید. بهینه‌سازی پست‌های بلاگ برای دیده شدن در نتایج موتور جستجوی گوگل بسیار کلیدی و اساساً هدف نهایی شما از نوشتن پست بلاگ است.

انواع محتوا

انواع محتوا #02: اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ یکی از اشکال محتواست که اطلاعات را از طریق تصویرسازی و به شکل موجز در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. کاربرد اینفوگرافیک‌ها توضیح سریع و صریح یک موضوع مشخص است به شکلی که مخاطب با یک مرور و بدون تلاش فراوان بتواند اطلاعات مورد نظر خود را درباره‌ی آن موضوع خاص به دست آورد.

روند تولید یک اینفوگرافیک در آغاز شبیه به فرایند نوشتن یک پست برای بلاگ است اما پس از نوشتن محتوای متنی باید آن را برای طراحی در اختیار یک طراح گرافیک قرار داد؛ اینفوگرافیک از جمله محتواهایی هستند که برای لندینگ پیج‌ها توصیه می‌شوند.

انواع محتوا #03: ویدئو

برای رقابتی ماندن در بازار آنلاین، تولید محتوای ویدئویی یک اجبار است. یافتن راهی که به کمک آن بتوانید توجه مخاطب را جذب خود کنید و ویدئو یکی از انواع محتواست که افراد در هر شرایطی – وقتی در مطب دکتر انتظار می‌کشند یا در حال سفر با وسایل حمل و نقل عمومی هستند –  آن را تماشا می‌کنند.

به استناد Think With Google چیزی در حدود 80% مخاطبان برای خرید یک محصول در میان ویدئوها به جستجو می‌پرداند؛ این دسته از افراد حتی اگر پس از تماشای ویدئو تصمیم به خرید نگیرند نیز تا مدت‌ها تحت تاثیر ویدئو خواند ماند.

انواع محتوا #04: ایبوک

ایبوک‌ها بهترین فرم محتوا برای ارائه به مخاطب در ازای دریافت اطلاعات آنها – مانند ایمیل و شماره تماس – آنهاست. مقاومت در برابر میل به دانلود یک کتابچه‌ی رایگان برای اکثر افراد – حتی اگر در حد یک کنجکاوی ساده باشد – تقریباً غیرممکن است.

جدای از دریافت اطلاعات تماس مخاطبان و کاربران از طریق ارائه‌ی یک ایبوک در یک لندینگ پیج، کتابچه‌ها این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهند که به شکلی عمیق و جامع درباره‌ی یک موضوع خاص و بااهمیت به تولید محتوا بپردازید و همه‌ی جوانب آن را در یک جزوه توضیح و آموزش دهید.

ایبوک یکی از بهترین راه‌ها برای جذب لید بیشتر و افزایش فروش است. روند تولید یک کتابچه مانند دو مورد ابتدایی شامل تحقیق موضوعات قابل بررسی، نوشتن محتوای متنی، ویرایش تدوین و در نهایت طراحی بصری می‌شود.

انواع محتوا #05: بررسی‌های موردی

بررسی‌های موردی و توصیه‌نامه‌ها بهترین تکنیک برای افزایش اعتبار برند محسوب می‌شوند. بررسی‌های مورد داستان موفقیت یک مشتری در پی استفاده از محصولات یا خدمات شما را شامل می‌شود. یکی از امتیازات بزرگ این نوع از محتوا این است که می‌تواند ویژگی‌ها و مزایای محصولات یا خدمات شما برجسته کند.
در یکی بررسی موردی می‌توانید درباره‌ی نیازهای مشتری و چالش‌هایی که خدمات شما از پیش روی آنها برداشته است، صحبت کنید. در توصیه‌نامه‌ها نیز باید مستقیماً با مشتریان خود گفتگو کرده و از نقل قول‌های آنها استفاده کنید. این نوع بررسی‌ها یا توصیه‌ نامه‌ها را می‌توان در صفحه‌ی اصلی یا در بلاگِ سایت قرار داد.

انواع محتوا #06: شبکه‌های اجتماعی

از شبکه‌های اجتماعی می‌توان برای پروموت محتواهای مختلف استفاده کرد. از شبکه‌های اجتماعی می‌توان به اشکال مختلفی بهره برد اما بهترین شیوه برقراری ارتباط با مشتریان و ترغیب کردن آنها به تعامل با برند شماست.

برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی باید انتخاب یا طراحی تصاویر با کیفیت و نوشتن متون کوتاه و هوشمندانه که با یک CTA همراه باشند را در نظر داشت.

انواع محتوا #07: ایمیل

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین نرخ‌های بازگشت سرمایه در استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را دارد؛ از دلایل اصلی این مسئله این است که در ایمیل مارکتینگ می‌توان مخاطبان را به شکلی مشخص دسته‌بندی کرد. همچنین با استفاده از فرمت‌های مختلف می‌توان اهداف مختلفی مانند برقراری ارتباط، پروموت محصولات و خدمات یا ارائه‌ی اطلاعات را دنبال کرد.

انواع محتوا #08: وبینار

وبینارها فرصتی‌ ایده‌آل برای برقرار رابطه با مخاطبان و همچنین آموزش دادن به آنهاست. در طول این برنامه‌های زنده‌ی ویدئویی، می‌توانید به صورت مستقیم به سوالات مخاطبان پاسخ دهید و به علاوه ایده‌های جدیدی برای نوشتن پست بلاگ پیدا کنید.

برای داشتن یک وبینار اثرگذار باید یک دستورجلسه داشته باشید و برای ارائه‌ی خود برنامه‌ریزی کنید. پیش از برگزاری وبینار از طریق کانال‌های مختلف آن را پروموت و افراد را برای شرکت در آن ترغیب کنید. در وبینارهای خود می‌توانید مهمانان مختلفی را دعوت و از این طریق مخاطبان را هر چه بیشتر به شرکت در آنها تشویق کنید. همچنین برای زمان وبینار از عملکرد تجهیزات مورد نیاز خود از قبل اطمینان حاصل کنید.

انواع محتوا #09: پادکست

این روزها پادکست‌ها یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا در فضای وب هستند و درک جذابیت آنها چندان سخت نیست. درست مانند یک پست بلاگ، پادکست‌ها راهی ساده و دوستانه برای برقراری رابطه‌ای طولانی مدت و اثرگذار با مخاطبان هستند.

به کمک پادکست‌ها می‌توانید هویت برند خود را بدون سر و صدای اضافی به مخاطبان معرفی کنید و در عین حال خود را به عنوان یک منبع قابل اتکا در صنعتی که در آن مشغول به کار هستید، مطرح کنید. به علاوه پادکست‌ها به نسبت ویدئو شیوه‌ای بسیار کم‌هزینه‌تر برای تولید محتوا هستند.

در اینترنت سایت‌های زیادی وجود دارند که ابزار رایگان ضبط، ادیت و بهینه‌سازی کیفیت پادکست را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ برای انتشار پادکست خود نیز می‌توانید از یکی از چندین و چند پلتفرم‌ محبوب انتشار پادکست مانند کست‌باکس استفاده کنید.

انواع محتوا #10: تبلیغات

هر دیجیتال مارکتری به شما خواهد گفت که هیچ چیز جای ترافیک ارگانیکی که از طریق بلاگ سایت و موتورهای جستجو جذب می‌کنید را نخواهد گرفت و هرگز نمی‌توان تمام مدت به تبلیغات تکیه کرد؛ با این وجود اما تبلیغات باید بخشی از استراتژی‌های بازاریابی شما باشند.

تبلیغات یکی از بهترین‌ شیوه‌ها برای برندهای نوپاست تا بتوانند آگاهی از برند خود را در میان مخاطبان بالا ببرند و لید جذب کنند. تبلیغات همچنین نتایجی سریع و قابل پیش‌بینی دارند که می‌تواند در موقعیت‌های خاص و در شرایطی که از نظر زمانی تحت فشار هستید، بسیار کارآمد باشد.

تبلیغات را می‌توان از طریق کانال‌های متعددی مانند گوگل ادز، شبکه‌های اجتماعی و اسپانسرینگ محتوا و لندینگ پیج انجام داد و از این نظر با توجه به اهداف و پرسونای خریدار برند خود می‌توانید بهترین گزینه‌های را انتخاب کنید.

به تبلیغات به چشم راهکاری عالی برای معرفی، تثبیت و برجسته کردن برند خود نگاه کنید اما به یاد داشته باشید که در نهایت تلاش‌های شما در استراتژی‌های بازاریابی درونگراست که نتایجی پایدار برای شما در پی خواهد داشت.

* این یادداشت ترجمه و خلاصه‌ای است از: Content Marketing Guide.