نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

دیتابیس مارکتینگ یا بازاریابی پایگاه داده چیست؟ + 6 مزیت آن

دیتابیس مارکتینگ

دیتابیس مارکتینگ یا بازاریابی پایگاه داده چیست؟

دیتابیس مارکتینگ یا بازاریابی پایگاه داده به رویکرد سیتماتیک کسب و کارها به گردآوری، طبقه‌بندی و تحلیل اطلاعات و داده‌های مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه اشاره دارد. فارغ از نوع خدمات یا محصولی که کسب و کارها ارائه می‌کنند، قبل از هر چیز باید بتوانند خود را در برابر دیدگان مشتریان بالقوه و خریداران احتمالی قرار دهند. برای بسیاری از کسب و کارها در همه جای دنیا این کار عمدتاً از طریق انواع پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

با اینکه شبکه‌های اجتماعی شیوه‌ای فوق‌العاده برای دیده شدن هستند، در عین حال دو ایراد بزرگ نیز دارند؛ اول اینکه هر کسب و کاری ممکن است هزاران یا حتی صدها هزار دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند اما به دلیل الگوریتم‌های متفاوت این شبکه‌ها با هر پست به درصد کوچکی از این کل دسترسی خواهند داشت.

ایراد بزرگ دیگر، عدم قطعیت این شبکه‌هاست؛ شاید اینطور فکر کردن در مورد شبکه‌هایی مانند اینستاگرام یا لینکدین کمی عجیب باشد اما اگر روزی این شبکه‌های اجتماعی – همانطور تا اندازه‌ای در ایران نیز اتفاق افتاده است – از دسترسی خارج شوند، پایگاه دنبال‌کننده‌ها و مشتریان بالقوه‌ی شما نیز به آنی محو خواهند شد.

آگاهی از این فکت خود نیمی از مبارزه است؛ حالا که می‌دانیم مخاطبان ما در شبکه‌های اجتماعی به راحتی ممکن است از دسترس ما خارج شوند باید برای مراقبت از اطلاعات و داده‌های آنها اقدام کنیم. به این کار می‌گویند بازاریابی پایگاه داده و در ادامه خواهیم دید چرا این نوع بازاریابی برای کسب و کارها حیاتی است و چطور باید آن را به کار گرفت.

دیتابیس مارکتینگ

مزایای دیتابیس مارکتینگ یا بازاریابی پایگاه داده چیست؟

پیش از آنکه چشم‌انداز دنیای دیجیتال به وسعتی که امروز پیش روی ماست برسد، کسب و کارها نام و آدرس و راه‌های ارتباطی با مشتریان بالقوه و بالفعل خود را گردآوری می‌کردند و با ارسال ایمیل، بروشور و تماس تلفنی با آنها ارتباط می‌گرفتند.

با اینکه شیوه‌ی مستقیم بازاریابی سنتی هنوز نیز به کار گرفته می‌شود و می‌تواند امتیازی مضاعف برای کسب و کارها باشد، شیوه‌های بازاریابی دیجیتال گزینه‌ها، امتیازها و گستره‌ی بسیار بزرگ‌تری از مخاطبان و مشتریان احتمالی پیش روی کسب و کارها قرار می‌دهند. بازاریابی دیجیتال نیز همچنین به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که بفهمند مشتریان آنها چه شکلی از بازاریابی را ترجیح می‌دهند تا بتوانند از طریق همان شیوه با آنها ارتباط بگیرند. در دیتابیس مارکتینگ، کسب و کارها اطلاعات و داده‌هایی مانند موارد زیر را گردآوری و طبقه‌بندی می‌کنند:

  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس محل زندگی و/یا محل کار
  • شماره‌های تماس
  • تاریخچه خرید
  • تاریخچه پیام‌ها و تماس‌های پشتیبانی

پس از گردآوری این اطلاعات کسب و کارها از آنها برای خلق یک تجربه‌ی اختصاصی برای هر مشتری استفاده می‌کنند. فارغ از اینکه کسب و کارتان چه اندازه‌ای دارد، بروزرسانی این پایگاه داده و گسترش آن برای رشد و موفقیت کسب و کارتان حیاتی است. در ادامه به شش مزیت اصلی دیتابیس مارکتینگ می‌پردازیم.

  1. فهرست مخاطبان خودتان را باشید. 

اطلاعات قدرت است و اگر همه‌ی قدرت خود را در دستان شبکه‌های اجتماعی قرار دهید، آینده‌ی کسب و کارتان را در ریسک بزرگی قرار خواهید داد. شبکه‌های اجتماعی مزایای شگفت‌آور بسیاری دارند اما هرگز نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبر بگذارید.

2. با مشتریان خود مستقیم صحبت کنید. 

سر و صدا خیلی زیاد است! امکان ندارد که تلویزیون، رادیو، گوشی یا لپتاپ خود را روشن کنید و با بمبارانی از پیام‌های تبلیغاتی و بازاریابی روبرو نشوید. این پیام‌ها تور بزرگی پهن می‌کنند و هر نوع مشتری و خریداری ممکن است در این تور صید شود. شما اما برای اینکه به درستی «شنیده» شوید باید پیام خود را برای مخاطبان خود شخصی‌سازی کنید. دیتابیس مارکتینگ این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

3. آواتار یا پرسونای خریدار مشتریان خود را شناسایی کنید. 

مشتری ایده‌آل شما کیست؟ سبک زندگی این مشتری چگونه است؟ شب‌ها چه چیزی او را بی‌خواب می‌کند؟ چه چالش‌ها و مشکلاتی پیش روی اوست که شما می‌توانید برطرف کنید؟ کجا می‌توانید افراد بیشتری مانند این مشتری پیدا کنید؟ بازاریابی پایگاه داده به شما کمک می‌کند مشتری ایده‌آل خود را شناسایی کنید و افرادی را هدف بگیرید که شبیه این مشتری هستند.

4. مشتریان و خریداران خود را دسته‌بندی کنید. 

مخاطبان خود را بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، رفتاری و تاریخچه‌ی خریدها طبقه‌بندی کنید. این کار کمک می‌کند مخاطبان خود را بهتر درک کنید و بیشتر از آنچه می‌خواهند به آنها ارائه کنید و آنچه مورد نیاز یا علاقه‌شان نیست را از برابر دیدگانشان حذف کنید.

5. مشتریان خود را وفادار کنید. 

بهترین کانال و بهترین زمان برای برقراری تماس با مشتریانتان برای اینکه بهترین بازخورد را داشته باشید شناسایی کنید؛ فراموش نکنید سعی شما باید کاهش تلاش مشتریان باشد تا از این طریق بتوانید روابط طولانی‌مدت و سودمندی با آنها ایجاد کنید.

6. پشتیبانی از مشتریان را خیلی بیشتر جدی بگیرید. 

به تیم پشتیبانی و فروش خود این امکان را بدهید که همه‌ی تعامل‌های مشتریانتان را ببینند و بررسی کنند تا از این طریق بتوانند بهترین پشتیبانی ممکن را در اختیار آنها قرار دهند.

دیتابیس مارکتینگ می‌تواند پاسخی به همه‌ی نیازها کسب و کارتان باشد. البته مانند هر استراتژی دیگری، برای آنکه بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را به دست آورید باید آن را به شکلی درست پیاده کنید.

نکته‌ی پایانی

وقتی بدانید چه کسانی و به چه اندازه‌ای از شما خرید می‌کنند، فرصت‌هایی فرو بیشتری مانند بیش‌فروشی و مکمل‌فروشی نیز خود را به شما نشان خواهند داد. راه‌های بسیاری برای دسترسی یافتن به مشتریان وجود دارد و یک برنامه‌ی بازاریابی جامع حتماً بازاریابی پایگاه داده را نیز در خود جای می‌دهد. به کمک این مدل بازاریابی می‌توانید به مشتریانی که می‌خواهید دسترسی پیدا کنید و به شکلی با آنها ارتباط بگیرید که بیشتری ارزش را در اختیار آنها قرار می‌دهد. پایگاه داده‌ مشتریان شما مانند چشمه‌ای است که هیچوقت نخواهد خشکید.

* منبع: The Ultimate Guide to Database Marketing.