نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

صفحه فروش محصول | 7 نکته‌ای که «همیشه» باید رعایت کنید

صفحه فروش محصول

صفحه فروش محصول | 7 نکته‌ای که «همیشه» باید رعایت کنید

واقعیت این است که حتی فروشندگان باتجربه نیز در فضای آنلاین گاهی در معرفی محصول خود به مخاطب به مشکل برمی‌خورند. همیشه نکات و فاکتورهای بسیار متعددی هست که در صفحه فروش باید در نظر گرفته شوند و درنظر نگرفتن برخی‌ ریزه‌کاری‌ها باعث افت فروش و نرخ تبدیل خواهد شد.

محتوای بسیار زیادی در فضای وب وجود دارند که همه چیز در مورد صفحات فرود –  از طراحی تا کپی‌رایتینگ تا A/B تست – را بررسی کرده‌اند اما عمدۀ آن‌ها به روش‌های سنتی‌تر تولید لید و جذب مخاطب پرداخته‌اند؛ در این پست می‌خواهیم به طور اختصاصی بر روی «صفحه فروش محصول» و عناصر اصلی و اساسی آن صحبت کنیم.

البته که بسیاری از قواعد ساخت «صفحه فرود» را می‌توان در مورد صفحات فروش نیز به کار گرفت اما این مسئله باعث شده تا همه مثل هم باشند. شما مجبور نیستید همان مسیر تکراری را پشت بگذارید. 

مهم نیست که چه محصول یا کالایی می‌فروشید؛ از یک نرم‌افزار گرفته تا ژل شستشوی صورت، فروش محصول به صورت آنلاین کار بسیار دشواری است. در این پست می‌خواهیم به برخی نکاتی بپردازیم که می‌تواند مسیر فروش محصول در صفحه فروش  را کمی هموارتر کند. 

صفحه فروش محصول چیست؟

بیش از هر چیز ببینیم صفحه فروش محصول چه ویژگی‌هایی دارد. صفحات فرود همواره پیچیدگی‌های خاص خود را دارند اما زمانی که برای ساخت صفحه فروش نگران نوشتن کد یا استخدام طراح یا برون‌سپاری محتوای صفحه فرود نباشید، می‌توانید همۀ تمرکز و انرژی خود را بر روی ساخت صفحه فروشی با یک فلوی اثرگذار و دلنشین بگذارید؛ فلو و جریانی که در نهایت مخاطب را به انتخاب و خرید محصول شما ترغیب می‌کند. البته که این در عمل بسیار دشوارتر از ظاهر آن است.

همانطور که از نام آن مشخص است، صفحه فروش محصول به صفحه فرودی می‌گویند که به طور اختصاصی به معرفی یک محصول یا کالای جدید به مخاطبان اختصاص دارد. چنین صفحه فروشی می‌تواند فروش محصول را نیز در خود جای دهد. صفحه فروش محصول فضایی است که مخاطبان و کاربران را از طریق شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و خبرنامه‌های ایمیلی و تبلیغات کلیکی به آن منتقل می‌کنیم تا کالای خود را به صورت متمرکز به آن‌ها معرفی کنیم. 

صفحه فروش محصول سه هدف را دنبال می‌کند:

  • ارائۀ اطلاعات دقیق و جزیی در مورد محصول
  • نمایش و معرفی ویژگی‌ها و مزایای محصول
  • تشویق کاربران به انجام عملی خاص مانند پیش‌خرید، خرید یا ثبت نظر و ریویو

انواع رایج محصولات در صفحه فروش محصول

صفحات فروش اساساً پلتفرمی بسیار انعطاف‌پذیر هستند که می‌توان آن‌ها را به هر شکلی درآورد و برای اهداف مختلف به کار گرفت. اما به طور کلی چهار دسته از محصولات هستند که بیشتر از باقی انواع کالاها در صفحات فروش محصول، پروموت و فروخته می‌شوند:

  • محصولات دیجیتالی: مانند دوره‌های آموزشی آنلاین، کارگاه‌های عملی، کتابچه‌ها و دفترچه‌های راهنمای قابل دانلود و قالب‌ها و تمپلیت‌های آماده و قابل دانلود
  • محصولات فیزیکی: خرده‌فروشی و عمده‌فروشی انواع کالاها
  • محصولات SaaS: ابزارهای مدیریت پروژه و ابزارهای مدیریت اطلاعات و دیگر ابزارها و نرم‌افزارهای آنلاین
  • محصولات اشتراکی: فروم‌های اختصاصی، شبکه‌های نتورکینگ و دوره‌های آموزشی VIP

در طبقه‌بندی انواع محصولات B2B و B2C، گران یا ارزان، عمده یا خرد، فیزیکی یا دیجیتالی، اختصاصی یا عمومی وجود دارند و این نشان از گسترۀ بزرگ محصولات و کالاهایی دارد که در صفحات فروش قابل معرفی و فروش هستند.

هفت نکتۀ اساسی در ساخت یک صفحه فروش

خبر فوری: شما محبور نیستید برای معرفی و فروش محصول خود وبسایت بسازید! به کمک یک صفحه فروش اختصاصی می‌توانید همۀ چیزهایی که برای معرفی و پروموت یک محصول یا کالا در فضای وب نیاز دارید را پیاده‌سازی کنید. یک صفحه فروش را می‌توان به آسانی شخصی‌سازی کرد، تصاویر و ویدئوهای مرتبط و اختصاصی بر روی آن قرار داد و مخاطبان را به عملی که مورد نظرمان است، هدایت کنیم.

صفحه فروش محصول باید همۀ تمرکزش بر روی ایجاد آگاهی، ارائۀ اطلاعات کلیدی و مورد نیاز مخاطب و البته ایجاد شور و علاقه در مخاطب برای ترغیب او به خرید محصول باشد. یک صفحه فروش حرفه‌ای معرفی محصول پنج فاکتور اساسی دارد:

صفحه فروش محصول #01:  عنوانی چشم‌گیر و متمرکز بر راه‌ حل

عنوان صفحه باید تا جای ممکن اشاره‌ای مستقیم به مخاطبان شما داشته باشد؛ اشاره به نقاط درد مخاطب و دردی که محصول شما از مخاطب دوا خواهد کرد باید در عنوان صفحه قرار بگیرد. در تیتر به این نکته اشاره کنید که محصول شما چه ارزشی به زندگی مخاطبان خواهد افزود.

نکتۀ کلیدی دیگر اینجاست که این اشارات باید بتوانند احساسات و هیجانات مخاطب را درگیر کند. تیتر اولین چیزی است که کاربران می‌بینند؛ زیادی گنگ بودن یا بیهوه هوشمندانه بودن تیتر تنها باعث گیج شدن مخاطبان خواهد شد و در نهایت تنها نرخ پرش شما را بالا خواهد برد.

صفحه فروش محصول #02:  عکس و ویدئوی اختصاصی از کالا

از آنجایی که کاربران در فضای اینترنت نمی‌توانند کالا و محصولات لمس کرده و آن را به صورت دست اول تجربه کنند، یک محتوای تصویری اصیل در ایجاد یک واکنش احساسی بسیار اثربخش خواهد بود. انسان‌ها به تصاویر هزاران بار سریع‌تر و راحت‌تر از نوشته‌ها واکنش نشان می‌دهند؛ بدیهی است که استفاده از تصاویر و انواع ویدیوهای کوتاه و حتی بلند در جذب و حفط مخاطبان نقش پررنگی خواهد داشت. ارائۀ یک ویدئوی باکیفیت در صفحه فروش می‌توان افراد بسیاری را نسبت به برداشتن قدم آخر و ثبت سفارش ترغیب کند.

صفحه فروش محصول #03:  توصیف ویژگی‌ها و مزایای محصول

عنوان، تصاویر و حتی ویدئوها در نقش یک تیزر برای محصول عمل می‌کنند؛ در نهایت این متن و کپی صفحه فروش است که همه چیز را به هم متصل خواهد کرد و تمامی ابهامات و تردیدهای کاربر را از بین خواهد برد. یک کپی خوب باید اطلاعات کافی، دقیق و مورد نظر کاربر را در اختیار او قرار دهد؛ در محصول‌نویسی، مختصر بودن، تمرکز بر ویژگی‌ها و مزیت‌ها و البته بیان داستانی بیشترین تاثیر را بر روی کاربران خواهد گذاشت. 

صفحه فروش محصول #04:  توصیه‌نامه‌ها و نظرات دیگر خریداران

عنوان گیرا، تصاویر باکیفیت و کپی هوشمندانه همگی بخش‌های اساسی یک صفحه فروش یا لندینگ پیج هستند؛ نقطۀ تمایز یک صفحه فروش موفق و پرفروش با دیگر صفحات در توصیه‌نامه‌ها و ریویوهاست. اینکه به کاربران بگویید محصول شما چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارند، کافی نیست؛ باید به کاربران ثابت کنید که آن مزیت‌ها، چالش‌های آن‌ها را برطرف خواهد کرد و کیفیت زندگی آن‌ها بهبود خواهد بخشید. با افزودن عناصر اثبات اجتماعی مانند توصیه‌نامه‌ها، امتیازدهی‌، نظرات و ریویوهای کاربران به همراه اسم و  تصویر آن‌ها، گام بلندی در افزایش فروش خود خواهید برداشت.

صفحه فروش محصول #05: جزییات و اطلاعات قیمت‌ها نحوۀ پرداخت

قیمت همیشه یکی از عناصر اصلی در فرایند خرید هر محصولی است؛ افراد تا زمانی که ندانند برای یک کالا، محصول یا خدمات چقدر باید خرج کنند، طبیعتاً قادر به تصمیم‌گیری نیز نخواهند بود. در صفحات فروش توصیه می‌شود تا جای ممکن قیمت‌ها را به صورت شفاف، دقیق و خوانا در صفحه قرار دهید تا کاربر همۀ اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد و برای تصمیم‌گیری دچار تردید نشود.  

صفحه فروش محصول #06:  یک «دعوت به اقدام» شفاف و دقیق

مخاطب به محصول شما علاقه‌مند است و آمادۀ برداشتن قدم بعدی است؛ اگر کاربر نداند برای تهیۀ محصول چه باید بکند ممکن است قید خرید را بزند و از صفحه خارج شود. اینجاست که قرار دادن دکمۀ CTA در جایی که به راحتی توسط کاربر دیده شود، بسیار حیاتی استدر صفحات فروش، دکمه‌های دعوت به عمل باید دکمه‌های «ثبت سفارش»، «افزودن به سبد خرید»، «تکمیل خرید» یا «انتقال به درگاه پرداخت» باشند.

صفحه فروش محصول #07:  سوالات پرتکرار و برطرف کردن دغدغه‌ها

بخش سوالات پرتکرار یکی بخش‌های مکمل و هوشمندانۀ صفحات فروش است. سوالات پرتکرار می‌تواند همزمان چند کاربرد متفاوت داشته باشد: (1) تاکید بر مزایای محصول برای کاربرانی که ممکن است سخت تصمیم بگیرند؛ (2) برطرف کردن ابهامات به صورت خلاصه و سریع برای کاربرانی که محتوای صفحه را به دقت نمی‌خوانند؛ (3) توصیف مواردی که در کپی و ویدئوهای صفحه به آن‌ها اشاره‌ای نشده است. ارائۀ اطلاعات تکمیلی و مرور مجدد اطلاعات کلیدی، تاثیر زیادی در تبدیل افراد مردد به خریدار خواهد داشت.

صفحه فروش محصول

نکتۀ پایانی

ساخت یک صفحه فروش محصول فرایند پیچیده‌ای ندارد اما انجام آن نیازمند کار و توجه به هفت نکته‌ای است که در بالا به آن اشاره کردیم. با دنبال کردن این 7 نکتۀ کلیدی، می‌توانید مطمئن باشید که صفحه فروشی حرفه‌ای ساخته‌اید که بدون شک مخاطبان هدف شما نسبت به محصولی که ارائه می‌کنید، مشتاق خواهد کرد. فراموش نکنید که تصویر، قیمت و اعتماد سه کلمۀ طلایی و راهنمای مسیر شما در ساخت یک صفحه فروش اثربخش است. 

* منابع: Outstanding Product Landing Pages / Product Landing Page Design.