نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

مارکتینگ اتومیشن چیست و چگونه عمل می‌کند؟

مارکتینگ اتومیشن

مارکتینگ اتومیشن چیست و چگونه عمل می‌کند؟

مارکتینگ اتومیشن (Marketing Automation) فناوری یا نرم‌افزاری است که فرایند بازاریابی و کمپین‌های چندمنظوره بین کانال‌های ارتباطی مختلف را به صورت خودکار مدیریت می‌کند. به کمک مارکتینگ اتومیشن، کسب و کارهای آنلاین می‌توانند از طریق ارسال خودکار پیام‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده و در کانال‌های ارتباطی مختلف مانند پیامک، ایمیل یا دیگر پلتفرم‌های ارتباطی با مخاطبان هدف ارتباط بگیرند.

دپارتمان‌های مارکتینگ و فروش از مارکتینگ اتومیشن برای خودکارسازی کمپین‌های دیجیتال و برنامه‌های فروش آنلاین کمک می‌گیرند تا بهره‌وری خود را افزایش دهند. استفاده‌ی درست از اتوماسیون بازاریابی برای مدیریت تسک‌ها و فعالیت‌های تکراری احتمال خطای انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و مهم‌تر از آن به کارکنان یک شرکت این فرصت را می‌دهد به تسک‌های سخت‌تر و زمان‌بر رسیدگی کنند.

مارکتینگ اتومیشن در فرایند تولید، پرورش و تبدیل لید بسیار بهینه عمل می‌کند و در بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در کمپین‌ها بازاریابی نقشی موثر دارد. نقش اتوماسیون بازارایابی در ذخیره‌ی زمان و هزینه‌ها زمانی برای کسب و کارهایی که رو به رشد هستند، یک موهبت بزرگ است.

مارکتینگ اتومیشن

مارکتینگ اتومیشن چه کاری انجام می‌دهد؟

مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی یا خودکارسازی بازاریابی در ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین شکل خود مجموعه‌ای از ابزارهاست که برای ساده‌سازی و بهینه‌سازی فرایندهای زمان‌بر در بازاریابی و فروش استفاده می‌شود. اتوماسیون بازاریابی به کسب و کارها این فرصت را می‌دهد که استراتژی بازاریابی خود را به سرعت و به راحتی پیاده‌سازی کنند؛ بدون اینکه مجبور باشند برای ارسال هر ایمیل، پیامک یا پست شخصاً دکمه‌ی «ارسال» را فشار دهند.

ابزارهای مفید و باکیفیت اتوماسیون به کسب و کارها کمک می‌کنند تا کسب و کار خود را به درستی شناسایی و محتوای مناسب را برای آنها خلق کرده و با توجه به سلیقه و ترجیح مخاطبان، محتوای مورد نظر را در اختیار آنها قرار دهد. هنگام پیاده‌سازی یک کمپین دیجیتال، اعضای تیم بازاریابی و فروش می‌توانند بر روی تسک‌های مهم‌تر تمرکز کرده و با بررسی روند کمپین نسبت به اصلاح و بهبود آن اقدام کنند.

مارکتینگ اتومیشن چگونه عمل می‌کند؟

کسب و کارها از طریق انواع کانال‌ها با مخاطبان خود تعامل کرده و اطلاعات مختلفی از آنها گردآوری می‌کنند. این داده‌ها و اطلاعات کمک می‌کنند تا به شناخت بهتری از مخاطبان دست پیدا کنیم. از این نقطه به بعد، اتوماسیون بازاریابی رشته‌ی امور را به دست می‌گیرد و همه‌ی کارهایی باید انجام شود را به سریع‌ترین و بهینه‌ترین شکل ممکن اجرا می‌کند.

تعیین پیام مناسب برای هر مخاطب بر اساس پروفایل هر مشتری، ایجاد پیام‌های شخصی‌سازی‌شده برای ایمیل، پیامک و وبسایت، دسته‌بندی مشتریان و تعیین مخاطبان هدف و ارائه‌ی تجربه‌ای اختصاصی به مشتریان، همگی در زمره‌ی تسک‌هایی هستند که می‌توانند به کمک مارکتینگ اتومیشن اجرایی شوند.

چطور یک مارکتینگ اتومیشن موفق داشته باشیم؟

برای پیاده‌سازی و اجرای اتوماسیون بازاریابی باید به برخی سوالات پاسخ دهید و در طراحی استراتژی مارکتینگ اتومیشن کسب و کار خود آنها را مد نظر داشته باشید؛ در ادامه به هفت مورد از مهم‌ترین نکات در ایجاد یک مارکتینک اتومیشن موفق می‌پردازیم.

1. اهداف خود را مشخص کنید. از آمار و ارقام دقیق و شفاف کسب و کار خود کمک بگیرید تا بتوانید با واقع‌بینی نسبت به سرمایه‌گذاری در یک سیستم مارکتینگ اتومیشن اقدام کنید.

2. بین تیم‌های مختلف هماهنگی ایجاد کنید. هر استراتژی مارکتینگ اتومیشنی تیم‌ها و دپارتمان‌های مختلفی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و پیش از روی آوردن به مارکتینگ اتومیشن رویکرد و ذهنیت همه‌ی تیم‌ها را جویا شوید و از هماهنگی بین آنها اطمینان حاصل کنید.

3. فرایند کار را به شکلی عینی به تصویر بکشید. از فرایند عملکرد مارکتینگ اتومیشن خود نمودارهایی شفاف تهیه کنید تا اعضای سازمان تصویری شفاف از روند امور داشته باشند.

4. دسته‌بندی‌های مشتریان را آماده کنید. اطلاعات و داده‌های مشتریان و لیدهای خود را گردآوری کنید و تصمیم بگیرید که کدام دسته برای شما اولویت دارد و چرا.

5. استراتژی محتوای خود را مشخص کنید. با ایجاد محتواهای کابردی و جذاب سعی کنید در همه‌ی مراحل چرخه‌ی عمر مشتری با خریداران در تماس باشید و به نیازهای آنها پاسخ دهید.

6. آهسته و پیوسته گام بردارید. موفق‌ترین برنامه‌های مارکتینگ اتومیشن مرحله به مرحله پیش می‌روند و با بررسی بازخوردها و ارزیابی عملکرد فرایند نسبت به بهبود و بهینه‌سازی مراحل بعدی اقدام می‌کنند.

7. آنالیز و ارزیابی همزمان پیش ببرید. فرایند اتوماسیون را زیر نظر بگیرید و ببینید کدام بخش‌ها خوب عمل می‌کنند و کدام بخش‌ها نتایجی که باید را به همراه ندارند. از زمانی که مارکتینگ اتومیشن در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید تا عملکرد مارکتینگ اتومیشن خود را بهبود ببخشید!

نکته‌ی پایانی

با استفاده از مارکتینگ اتومیشن می‌توان پیام‌های مختلف را به صورت خودکار برای مخاطبان ارسال کرد و اطلاعات و داده‌های مرتبط با هر مشتری را یکجا و سازمان‌یافته گردآوری کرد. اتوماسیون بازاریابی کمک می‌کند تا بخش‌های مختلف یک کسب و کار مانند دپارتمان‌های فروش، بازاریابی و پشتیبانی به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند تا مشتریان بهترین تجربه‌ی ممکن را از پشت سر بگذارند.

* این یادداشت ترجمه‌ای است از: ?What Is Marketing Automation.