چک لیست راه اندازی کمپین بلک فرایدی در دوران کرونا
بلک فرایدی یکی از بزرگترین حراجهای دنیا، فرصت مناسبی برای برگزاری کمپین بلک فرایدی برای کسب و کارهای آنلاین است. همراه ما باشید تا ابتدا بررسی کنیم که بلک فرایدی چیست برای برگزاری کمپین بلک فرایدی چه نکاتی را باید رعایت کنید.
بلک فرایدی یکی از رویدادهای مهم برای صاحبان کسب و کار در دنیا میباشد. این رویداد در آمریکا یک روز پس از روز شکرگزاری برگزار میشود. آخرین پنج شنبه ماه نوامبر در آمریکا روز شکرگزاری است که فردای آن به جمعه سیاه معروف است. شروع خریدهای کریسمس از این روز شروع میگردد که کسب وکارها در این روز با ارائه تخفیفهای شگفت انگیز و ویژه مخاطبان زیادی را به مشتری خود تبدیل میکند. در ایران نیز چندسالی هست که این روز را بانام حراجمه میشناسند. فروشگاههای اینترنتی نظیر بامیلو ، دیجی کالا و.. در این روز تخفیفهای ویژهای به مخاطبان خود ارائه میدهند.
همچنین در این روزها باتوجه با اپیدمی کرونا و اعمال محدودیتهای رفت وآمد، برای تهیه کالا و خدمات فرصتی خوبی برای کسب و کارهای آنلاین است تا مخاطبان بیشتری را جذب و به مشتری تبدیل کنند. ما، یک چک لیست پنج مرحلهای برای موفقیت شما در این رویداد فراهم کردهایم.
1.یک هدف (تارگت) برای کمپین بلک فرایدی خود تعیین کنید
فروش کمپین بلک فرایدی یا جمعه سیاه را فقط به این دلیل که دیگران این کار را انجام میدهند شروع نکنید. فقط هدفی همچون فروش یا کسب درآمد بیشتر را تعیین نکنید. وقت بگذارید و به آنچه واقعاً می خواهید برسید فکر کنید. به عنوان یک صاحسب کسب و کار، ممکن است اهداف زیر را داشته باشید:
- جذب مشتریان جدید
- مشتریان فعلی را حفظ کنید
- ارزش طول مشتری را افزایش دهید
- آگاهی از برند خود را بسازید
- لیست ایمیل مارکتینگ برای جمعآوری لید را افزایش دهید
از این لیست یکی را انتخاب کرده و تا آنجا که ممکن است شفاف مشخص کنید. به عنوان مثال ، اگر هدف شما جذب مشتریان بیشتر است ، تارگت عددی مشخص کنید و اطمینان حاصل کنید که قابل دستیابی است. اگر بودجه کمتر از 300 هزار تومان داشته باشید، در جمعه سیاه ۵۰۰۰ مشتری جدید نمیتوانید بگیرید. اما بسته به صنعت شما اینکه جذب هر مشتری چقدر هزینه دارد میتوانید مشتری جذب کنید. یک قاعده کلی را همیشه فراموش نکنید؛ هدفی که انتخاب میکنید باید SMART باشد:
- S = specific : خاص
- M = measurable : قابل اندازه گیری
- A = achievable : قابل دستیابی
- R = results-focused : متمرکز بر نتیجه
- T = time-bound : زمان محدود
۲.مخاطبان پیشنهادی خود را تعیین کنید
یک کمپین بلک فرایدی وقتی میتواند عملیتر و موثر باشد که روی یک مخاطب خاص تمرکز کند. فروش عینک شنا برای افرادی که به والیبال علاقه دارند مناسب نیست. نکته اصلی این است که بازار هدف خود را بفهمید و درک کنید. راجعبه خاطبان خود تحقیق کامل انجام دهید: در حال حاضر مشکلات آنها چیست در چه کانالهایی میتوان آنها را یافت؟ در حال حاضر باتوجه به محدودیت های کرونا بدنبال چه چیزی هستند؟ رفتار خرید آنها در تعطیلات چگونه است؟ و انگیزه آنها چیست؟
اطمینان حاصل کنید که مخاطب مناسب را از طریق تقسیم بندی مورد هدف قرار میدهید – تقسیم مشتریان خود به گروهها بر اساس عواملی مانند جنسیت ، مکان ، شخصیت و سابقه خرید. درمقاله زیر میتوانید بیشتر درباره دسته بندی مشتریان بخوانید.
۳.یک پیشنهاد جذاب و قانع کننده بسازید
در مدت قرنطینه مخاطبان برای آنچه نیاز دارند به شما مراجعه میکنند. اگر پیشنهاد خوبی بین صدها و هزاران کسب و کاری که آنها به خدماتش نیاز دارند، چیزی شما را متفاوت کند، شما را انتخاب میکنند. اگر پیشنهاد خوبی در کمپین بلک فرایدی ارائه دهید نتیجه بخشتر خواهد بود. بصورت نمونه هفت پیشنهاد را با یک دیگر بررسی میکنیم. قرار نیست فقط تخفیف ارائه کنید یکی از راهها تخفیف است. میتوانید از روش های زیر نیز استفاده کنید.
- ارائه کوپن یا تخفیف خرید، درحالی که مشتریان بدنبال پس انداز هستند تا بتوانند با تخفیف خرید کنند. شما فرصتی برای کسب درآمد بیشتر خواهید داشت. مطمئن نیستید که تخفیف بصورت ارزش ریالی بدهید؛ به طور مثال: ۵۰۰ هزار ریال یا ۳۰٪ تخفیف، تحقیقات نشان داده است که تخفیف بصورت ارزش ریالی بهتر از درصد است و به انتقال بیشتر کمک میکند. اما با این حال شما میتوانید با انجام A/B Test بررسی کنید که کدام مدل تخفیف برای مخاطبان هدف شما جذاب است.
- پیشنهاد دهید چیزی رایگان دریافت کنند. همه مخاطبان شاید در آن لحظه قصد خرید و تبدیل به مشتری شدن را نداشته باشند اما میتوانید چیزی رایگان ارائه بدهید و در ازای آن اطلاعات تماس ارتباطی برای تبدیل مشتری در زمانی دریافت کنید.یک رستوران می تواند یک دسر رایگان برای بازدیدکنندگان اولین بار ارائه دهد. یک آرایشگر میتواند یک جلسه فرمدهی رایگان به ابرو را با خدمات اضافی ارائه دهد.
- پیشنهاد ویژه خرید بدهید؛ با این روش میتوانید به فروش موجودی ناخواسته خود کمک کنید تا پول نقد خود را آزادکنید.
- پیشنهاد ارسال رایگان خدمات یا کالا ارائه بدهید. شما میتوانید حمل و نقل رایگان را برای خریداران محلی یا کسانی که در یک مسافت خاص زندگی میکنند فراهم کنید.
- پیشنهاد بستهبندی رایگان متناسب با نوع مخاطب خود؛ در طول تعطیلات ممکن است افراد برای یک دیگر هدیه ارسال کنند. شما میتوانید کمک کنید تا بصورت رایگان بستهبندی متناسب با هدیه دریافت کنند. به این صورت احتمال خرید افزایش میابد.
- و انواع دیگر تبلیغات همانند اینکه یک کالا بخرید و معادل آن کالا رایگان دریافت کنید. و یا خرید کنید قیمت ثابت بپردازید.
۴.به استراتژی تبلیغات خود فکر کنید
همه کانالها و استراتژیهای بازاریابی برابر نیستند. برخی کانالها ممکن است به هزینه کمتری نیاز داشته باشد اما به سختی بتوانید نوع کسب و کاری را معرفی کنید و مشتریان خود را جذب کنید. برخی دیگر از کانالها ممکن است هزینه زیادی داشته باشد اما ممکن است فروش شما را به حداکثر برساند. برای تعیین کانالهای تبلیغاتی خود در کمپین بلک فرایدی میتوانید سوالهای زیر را بپرسید:
- بیشتر مشتریان هدف شما در کدام سیستم عاملها قرار دارند؟
- مشتریان بیشتر در چه رسانههایی وقت میگذارند و دنبال میکنند؟
- کدام متریک بازاریابی به شما کمک میکند که موفقیت خود را اندازهگیری کنید؟
- تاکنون چه فعالیت و کمپینهایی در سال گذشته برگزار کردید کدام یک موفقیت آمیز بوده است؟ و کدام عملکردخوبی نداشته است؟
- در حال حاضر روند بازاریابی شما چگونه است؟
- برای کمپینها و تبلیغات بازاریابی، شما گزینههای گستردهای دارید. شما میتواند از راههای موجود یکی را انتخاب کنید از جمله: ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری یا همسان، اینفلوئنسر مارکتینگ
روش دیگری که پیشنهاد میدهیم انجام استراتژی سئو است که البته این مورد بصورت بلند مدت است و نتیجه آن در کوتاه مدت مشخص نمیگردد. با شناسایی کلمات کلیدی مرتبط و پرطرفدار برای محصولات خود شروع کنید. ایجاد محتوا دوستانه و سئو محور مثل خرید با تخفیف از سوپرمارکت در کرونا و… . شما میتوانید پس از اینکه کانالهای تبلیغاتی خود را شفاف مشخص کردید برای کمپین بلک فرایدی خود یک صفحه فرود بسازید نیازی نیست برای ساخت لندینگ پیج خود زمان و هزینه زیادی صرف کنید میتوانید با لندینگ پیج ساز لندین با کد تخفیف زیر با ۴۰ هزار تومان تخفیف اولین لندینگ پیج خود را بسازید.
یک نمونه از کمپینهای جذاب (و البته واقعی) کمپین جمعه سیاه تا دوشنبه آبی ایران سرور است. اگر به فکر خرید هاست و دامنه هستید، حتماً تخفیفهای بینظیر ایران سرور را در این ایام چک کنید.
۵.احساس ضرورت و فوریت ایجاد کنید
شما میتوانید با ارائه یک پیشنهاد جذاب در مدت زمان محدود مشتریان بالقوه خود را جذب کنید. تایمر شمارش معکوس در صفحه اصلی ، صفحه محصولات خوب یا بصورت پاپ آپ در صفحات اصلی ایجاد کنید. به خریداران یادآور شوید که مدت زمان کوتاهی تا پایان پیشنهاد شما باقی مانده است. آنها را به لندینگ پیج خود هدایت کنید تا به مخاطبان بیشتری تبدیل شوند.
همچنین، میتوانید از این کلمات و عبارات برای ایجاد فوریت و بدون ایجاد فشار استفاده کنید:
- زمان بعنوان مثال: لحظه آخر ، فقط تا پایان امروز ، فقط n ساعت فرصت دارید
- سرعت بعنوان مثال: اکنون، عجله کنید، فرصتی باقی نمانده
- ترس از دست دادن بعنوان مثال: بزودی قیمتها افزایش مییابد، این فرصت از دست میرود، فروش نهایی
الان وقته تمرینه!
باتوجه به فرصتی در این مدت برای قرنطینه خانگی بوجود آمده شاید تصمیم به اجرای کمپین بلک فرایدی داشته باشید اما کمی به بن بست خورده باشید که از کجا باید شروع کنید. این اتفاق برای همه مشاغل ممکن است پیش بیاید. یکی از راههایی که مي تواند به شما کند، بررسی سایر استراتژیهای کسب و کار است که راهی عالی برای الهام گرفتن است. برنامه ریزی، اجرا و تست گرفتن کمپین را شروع کنید. تا بتوانید هنگامی که قصد اجرای کمپین بلک فرایدی اصلی خود را دارید، بهینهتر عمل کنید. فراموش نکنید برای افزایش نرخ تبدیل و ارائه پیشنهاد خاص به مخاطبان خود از لندینگ پیج استفاده کنید و رفتار آنها را مورد بررسی قراردهید.