CTA یا کال تو اکشن چیست؟
CTA یا کال تو اکشن، فراخوانی است که مخاطبان و کاربران را به انجام عملی مشخص دعوت و تشویق میکند. فراخوانهای دعوت به عمل معمولاً به صورت یک دستور یا یک درخواست مطرح میشوند. عبارات آشنایی مانند «همین حالا ثبت نام کن»، «افزودن به سبد خرید» یا «دانلود رایگان» نمونههای رایجی از CTAها هستند. یک کال تو اکشن معمولاً در فضای وب به صورت یک دکمه یا هایپرلینک ارائه میشود.
«CTA یا Call-To-Action» که در فارسی به آن «فراخوان دعوت به عمل» گفته میشود، کلمه، جمله یا عبارتی است که معمولاً به صورت دکمه در انتهای یک لندینگ پیج، یک صفحه فروش، یک بلاگپست یا یک پست در شبکههای اجتماعی قرار میگیرد.
CTA چیست؟
CTA یک عبارت مارکتینگی و یکی از مهمترین بخشهای فعالیتهای بازاریابی آنلاین و آفلاین است. یک کال تو اکشن، اقدامی است که میخوایم یا انتظار داریم کاربر یا مخاطب بردارد. یک «فراخوان دعوت به عمل» برای اثرگذار بودن باید شفاف باشد و سریعاً در پی یک پیام مارکتینگی مشخص قرار بگیرد.
CTAها با توجه به رسانه، پرسونای مخاطب و نوع پیامی که پیش از آن آمده است، میتوانند بسیار متفاوت باشند. برای مثال یک خیریه در تبلیغات تلویزیونی خود ممکن است مخاطبان را به اهدای کمکهای مالی دعوت کند اما همان خیریه در وبسایت خود از مخاطبان بخواهد عضو خبرنامۀ ایمیلی آنها شوند تا در جریان آخرین اخبار و رویدادهای آن خیریه قرار بگیرند.
از همین رو CTAها به طور کلی به دو نوع «نرم» و «سخت» تقسیمبندی میشوند؛ این تقسیمبندی به میزان زیادی به جای مخاطب در نقشۀ سفر مشتری بستگی دارد. برای مثال در یک کال تو اکشن نرم از مخاطب دعوت میشود تا برای کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری دربارۀ یک محصول یا خدمات اقدام کند؛ یک کال تو اکشن سخت از طرفی به صورت مستقیم مخاطب را به خرید آن محصول یا خدمات تشویق میکند.
مزایای CTA چیست؟
کال تو اکشنها مزیتهای متعددی دارند. بدون وجود یک دکمۀ دعوت به عمل، کاربر نمیداند که چه انتظاری از او میرود یا اینکه چه فواید و مزایایی در انتظار اوست. بدون وجود یک CTA مشخص، نمیتوان انتظار داشت که کاربران به صورت خودجوش نسبت به خرید محصول، استفاده از خدمات، عضویت در وبسایت یا خبرنامه یا شرکت در رویداد ما اقدام کنند. فراخوانها به طور کلی سه مزیت اساسی دارند:
آسان کردن تصمیمگیری
عبارات و گذارههای ساده و مستقیم کال تو اکشنها، روند تصمیمگیری را برای مخاطبان بسیار آسان و سرراست میکند. به این ترتیب هیچ کاربری دیگر مجبور نیست برای تصمیمگیری زمان و انرژی صرف کند.
جهتدهی به کاربر
با وجود یک Call-To-Action شفاف و مشخص، ریسک بالا رفتن نرخ پرش کاربران بسیار پایین خواهد آمد؛ فراخوان باعث میشود تا مخاطب احساس بلاتکلیفی، سردرگمی یا سراسیمگی نداشته باشد.
بهبود نرخ تبدیل
هرچه تعداد افراد بیشتری بر روی دکمۀ دعوت به عمل کلیک کنند، تعداد سرنخهای فروش، مشتریان احتمالی و خریداران بیشتر خواهد شد و این هدف نهایی هر کسبوکاری است.
یک کال تو اکشن خوب چه ویژگیهایی دارد؟
برای نوشتن یک فراخوان خوب و اثرگذار، توصیهها و دستورالعملهای بسیار زیادی و متنوعی وجود دارد اما برخی موارد اصول اساسی نوشتن یک «دعوت به عمل» هستند که نمیتوان آنها را نادیده گرفتن. پنج نکتۀ زیر، اصول اصلی نوشتن یک Call-To-Action حرفهای و اثربخش را تشکیل میدهند.
شفاف و مزیت-محور بودن
یک CTA حرفهای باید بر روی مزایا تمرکز کند و این مزیتها به شکلی شفاف و قابل درک به مخاطب منتقل شوند. مزیتها و امتیازاتی که کاربر با کلیک بر روی دکمۀ دعوت به عمل به دست خواهد آورد را باید به شکلی شفاف بیان کرد.
اقدام-محور بودن
یک دکمۀ دعوت به عمل خوب معمولاً به شکل یک جمله یا عبارت دستوری نوشته میشود. متن CTA باید مستقیماً مخاطب را به انجام یک عمل مشخص تشویق کند.
جایگذاری مناسب
دکمه یا عبارت فراخوان باید کاملاً در دیدرس مخاطب باشد. هیچ مخاطبی برای پیدا کردن یک دکمۀ دعوت به عمل در یک لندینگ پیج یا صفحه فروش وقت نمیگذارد! دکمۀ کال تو اکشن باید به راحتی توسط کاربر دیده شود و در دسترس باشد.
طراحی درست و جذاب
دکمۀ دعوت به عمل معمولاً در دیزاین و طراحی باید با رنگ متفاوتی از باقی متن یا لندینگ پیج باشد. این تمایز توجه مخاطب را به خود جلب میکند. طراحی دکمۀ دعوت به عمل همچنین باید به شکلی ساده و در عین حال جذاب باشد تا مخاطب را به کلیک کردن بر روی آن تشویق کند.
کوتاه بودن
کوتاه بودن عبارات دعوت به اقدام امری اجباری و همیشگی نیست؛ اما به طور کلی کوتاه بودن Call-To-Action چند مزیت غیرقابل انکار دارد. یک عبارت دعوت به عمل کوتاه باعث میشود تا مخاطب سریعاً پیام را دریافت کند.
یک فراخوان کوتاه را همچنین میتوان در یک دکمه جای داد و این مسئله برای لندینگ پیجها و صفحاتی که مخاطب بر روی صفحۀ موبایل میبیند، بسیار کلیدی است. معمولاً توصیه میشود که یک CTA بیش از پنج کلمه نباشد.
عدم اجبار و ریسک کم
در فراخوانها، چه به کمک کلمات و چه از طریق لحن، باید به مخاطبان یادآور شد که اجباری برای کلیک بر روی آن وجود ندارد؛ هیچکس اجبار را دوست ندارد و کسبوکارها نباید مخاطبان خود را برای انجام یک عمل خاص تحت فشار بگذارند.
در همین راستا مخاطب باید احساس کند که کلیک بر روی کال تو اکشن برای او ریسک و هزینهای به همراه نخواهد داشت. دعوت به استفادۀ رایگان از خدمات برای مدتی محدود یا امکان بازپس فرستادن محصول از جمله مهمترین تاکتیکها در القای حس اطمینان و امنیت در مخاطبان هستند.
ایجاد حسی از فوریت و ضرورت
بالاتر اشاره شد که نباید مخاطب را تحت فشار بگذاریم و باید به او حس اطمینان بدهیم؛ اما این به آن معنا نیست که نباید هیجانات مخاطب را تحریک کنیم. ایجاد حسی از فوریت و ضرورت یکی از تکنیکهای رایج و بسیار مفید برای تحریک و تشویق مخاطبان به انجام عمل مورد نظر ماست.
- منابع: Call to Action ،What is a Call-to-Action، Call To Action