تفاوت لندینگ پیج و سایت (قسمت اول)
در یک کسب و کار آنلاین وقتی تفاوت لندینگ پیج و سایت را بدانیم و از هر دوی آنها در موقعیت مناسب استفاده کنیم، میتوانیم به بسیاری از اهداف مورد نظرمان از جمله شناخته شدن بهتر، رنک بالاتر در موتورهای جست و جو، جذب بازدید کنندگان بیشتر و در آخر فروش بالاتر دست پیدا کنیم.
- آیا میدانید تفاوت لندینگ پیج و سایت در چه چیزهایی است؟
- شما برای رسیدن به اهدافتان چه نوع پیجی نیاز دارید؟
- برای ساخت یک لندینگ پیج و یا یک وب سایت چه چیزهایی لازم است؟
- تفاوتهای کلیدی
- نوع سایتها
- تعداد صفحههای زیر مجموعه
- هدف
- مخاطبهای هدف
- عملکرد
- محتوا
- لینک ها
- فراخوانی به اقدام یا CTA
- موارد استفاده
1-تفاوتهای کلیدی | تفاوت لندینگ پیج و سایت
برای این که تفاوت لندینگ پیج و سایت را کاملا متوجه شوید، از یک تشبیه استفاده میکنیم. ساختن هر نوع سایتی مانند این است که شما مردم را برای بازدید از آن، به یک سفر میبرید که به آن “سفر مشتری” میگوییم.
2-انواع وب سایت
وب سایتهای اطلاعاتی:
وب سایتی که طراحی شده است تا مهمترین اطلاعات کسب و کار شما، شامل اطلاعات تماس، شرح فعالیت ها، خدمات و محصولات، و پیشنهادهای استخدامی را ارائه دهد. برای مثال به صفحه نخست سایت شرکترهنما توجه کنید.
فروشگاه:
اگر شرکت شما محصولاتی را به فروش میرساند، ضروری است که فروشگاهی اینترنتی داشته باشید. این فروشگاه میتواند قسمتی از سایت اطلاعاتی باشد، و یا در صورت نیاز به طور کامل جایگزین آن گردد. سایت دیجیکالا نمونه خوبی برای یک فروشگاه اینترنتی است.
اخبار یا وبلاگ:
گاهی اوقات شما میخواهید اخبار یا دانشی را با مردم به اشتراک بگذارید. در این صورت به یک وبلاگ نیاز دارید. برای مثال به وبلاگ سایت اسنپ توجه کنید. سایت اسنپ درکنار فعالیت اصلی خودش که حمل و نقل هوشمند است، برای انتشار اخبار مرتبط و مطالب جالب از یک وبلاگ استفاده میکند.
لندینگ پیجهای جمع آورندهی لید:
این لندینگ پیج ها ساخته میشوند تا از بازدیدکنندگان اطلاعات تماس بگیرند و در نهایت آنها را به مشتری تبدیل کنند که معمولا در کمپینهای پرداختی استفاده میشوند. به این لندینگ پیج که توسط لندین برای برندیسعلیبابا ساخته شده نگاهی بیندازید که به درک بهتر تفاوت لندینگ پیج و سایت کمک میکند.
این لندینگ پیج در قسمت پایینی خود، شماره تماس و ایمیل بازدیدکنندهها را برای مشاوره میگیرد.
لندینگ پیجهای با هدف کلیک (click-through):
این پیجها برای کاربرانی طراحی میشود که “سفر مشتری” خود را آغاز کردهاند. یک پیج click-through هدف بعدی را برای آنها در جاده تعیین میکند. برای مثال به لندینگ پیجی که توسط لندین برای جاب ویژن طراحی شده است نگاهی بیندازید. این لندینگ پبج کاربران را به مرحله بعد هدایت میکند و آنها را به قسمت پر کردن فرم رزومه میبرد.
3-تعداد صفحههای زیر مجموعه
4-اهداف
ورود کاربران:
در بحث تفاوت لندینگ پیج و سایت ورود کاربران اهمیت ویژهای دارد. برای داشتن یک وب سایت موفق، ورودی بالای کاربران لازم است. با این که تعداد بازدیدکنندههای زیاد، تبدیل یا فروش بیشتر را تضمین نمیکند، اما برای رسیدن به تبدیل و فروش ضروری است. شما میتوانید کاربران را با استفاده از محتوا و همچنین تبلیغات به سایت خود هدایت کنید. فراموش نکنید که عملکرد سایت خود را با استفاده از Google Analytics و نرمافزارهای مشابه بسنجید.
جمع آوری لید:
جمع آوری تعداد بالای لیدهای با کیفیت (کاربرانی که اطلاعات تماس خود را بدهند و مشتریان بالقوه باشند) از اهداف مهم لندینگ پیجها میباشد، اما میتواند در سایتهای اصلی هم تا حدودی انجام شود. مهمترین اطلاعاتی که میتوان از لید گرفت، آدرس ایمیل است. آدرس ایمیل همچنین یکی از تاثیرگذارترین اطلاعات نیز هست. چون امکان یک ارتباط منظم و پایدار با لید را میدهد. فرآیند جمع آوری لید یکی از ستونهای بازاریابی آنلاین و تجارت الکترونیک است و برای ساختن پایگاه مشتریان بسیار سودمند است.
رنکینگ جستجوی بالاتر:
وقتی برند شما بیشتر شناخته شود، توجهات بیشتری به شرکتتان جلب میشود. بنابراین شما یک رنک قابل توجه در موتورهای جستجو پیدا میکنید. البته این هدفی بلند مدت است که نمیتوان یک شبه به آن رسید. ابتدا سعی کنید در سایت یا لندینگ پیج خود از کلمات کلیدی موثر استفاده کرده و محتوای خود را بهینه سازی کنید. و سپس از روش بک لینک و پست مهمان استفاده کنید. حتما نتایج کار خود را هر از گاهی بررسی کنید.
تعامل با کاربران:
یک وب سایت باید به گونه ای ساخته شود که برای بازدیدکنندهها جالب و جذاب باشد. بدون شک بهبود محتوای وب سایت شما باعث افزایش تعامل کاربران میشود. کار دیگری که میتوانید انجام دهید این است که با بهینه سازی حجم تصاویر و ویدیوها و کاهش مطالب غیرضروری، باعث شوید وب سایت یا لندینگ پیج شما سریعتر بارگذاری شود.
تبدیل:
وقتی که شما رنک جستجوی سایت خود را افزایش دادید و توجه کاربران را جلب کردید، حالا وقت آن است که از این فرصت به نفع خود استفاده کنید. قدم بعدی بازدید کنندههای شما باید تبدیل (conversion) باشد. تفاوت لندینگ پیج و سایت در این است که جمع آوری تبدیل (conversion) در لندینگ پیج ها آسانتر است. اما یک سایت اصلی نیز باید با توجه به نوع تبدیل مورد نظر شما، با یک طراحی هوشمندانه این کار را انجام دهد.
افزایش فروش:
افزایش فروش یکی از محبوبترین و البته دشوارترین هدف برای سایتهاست. هر شرکتی دوست دارد وب سایتش اثری مثبت در افزایش فروش داشته باشد. در واقع دست یابی به اهدافی که پیش از این ذکر شد، به این منظور است که شما فروش بیشتر داشته باشید. اما این هدف یک شبه به دست نمی آید. و مسیری طولانی برای تحقق آن وجود دارد.