فرآیند تولید لید در لندینگ پیج چگونه است؟
فرآیند تولید چیست؟ لید را چگونه تعریف می کنید؟ آیا مشتری است؟ یا شاید یک مشتری بالقوه؟ یا شاید اصلاً مشتری نباشد بلکه فقط یک بازدید کننده از لندینگ پیج شما باشد؟ کدام یک از این تعریفها به نظر میرسد صحیحترین باشد؟
اصطلاح “لید” در دنیای بازاریابی دیجیتال چنان مورد استفاده قرار گرفته است که اندکی معنای خود را از دست داده است. پیشگامان بازاریابی دربارهی لید و فرآیند تولید لید همیشه بازار گرمی کردهاند، و بعضی مواقع آنها حتی “مشتری” و “لید” را به جای یکدیگر بکار میبرند؛ که در حقیقت نابرابر و نادرست است.
با این وجود، لیدها و فرآیند تولید لید تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کسب و کار شما دارد و هر دو ملاکی برای کمپین شما در کسب و کارتان هستند.
پس از خواندن این مقاله ، شما یاد میگیرید که:
- لید چیست؟
- فرآیند تولید لید چیست؟
- فرآیند تولید لید شامل چه چیزهایی است؟
لید چیست؟
قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، بیایید از اصول و معنای حقیقی ناآشکار لید شروع کنیم. صادقانه بگویم، دو دیدگاه وجود دارد که شما میتوانید از آنها به این اصطلاح نگاه کنید. یکی رایجتر است و دیگری بطور خاص در دنیای بازاریابی دیجیتال استفاده می شود. تفاوت بین آنها زیاد نیست اما جزئیات همیشه اهمیت دارند.
تعریف رایج لید شخصی است که به طور بالقوه به محصول شما علاقهمند است و توانایی خرید آن را دارد. اگر چه، تعریف دیگر، که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد. لیدها را به عنوان بازدیدکنندههایی هستند که در لندینگ پیج شما که اطلاعات شخصی و تماس خود را ثبت کردهاند یا در خبرنامه شما ثبت نام کردهاند، شناسایی میشوند.
در مقالات مختلف ممکن است با هر دو معنی روبرو شوید. با این حال، وقتی فرآیند تولید لید مد نظر است. حول محور تعریف بازاریابی دیجیتال، که هسته اصلی این مفهوم است. متمرکز میشود.
فرآیند تولید لید چیست؟
همانطور که گفته شد، برای اهداف بازاریابی دیجیتال، لید مخاطبی است که برخی از اطلاعات شخصیاش را در لندینگ پیج شما ثبت میکند. و تمام فعالیتهایی که منجر به جمع آوری اطلاعات (اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس و..) از بازدیدکنندگانی که میتوانند مشتری شما شوند، فرآیند تولید لید (به طور خلاصه: lead gen process) نامیده میشود. این روند به شما این امکان را میدهد که بتوانید برای کسب و کار آنلاین خود نرخ تبدیل را افزایش دهید.
از آنجایی که فرآیند تولید لید در دنیای بازاریابی دیجیتال دارای اعتبار و پرستیژ بسیار بالایی است، در حال حاضر ایده ها، ابزارها و ترفندهای زیادی وجود دارد که شما را ترغیب میکند تا بتوانید فرآیند تولید لید خود را کامل کنید. با این وجود، مهم است که به خاطر داشته باشیم که هدف شما شناسایی لیدهای با ارزش برای کسب و کارتان است و منظور من از “با ارزش” ،”بسیار مشتاق برای خرید از شما” است، به میزان قابل توجهی برای کسب و کار شما شناسایی ۱۰ لید با ارزش، بهتر از ۱۰۰ بازدید کننده رندوم است.
چهار گام در فرآیند تولید لید وجود دارد:
- جذب کردن
- تبدیل کردن
- ارتباط با لیدها و تبدیل آنها به مشتری
- ایجاد رضایت و خرسندی
گام 1: جذب لیدهای بالقوه
ابتدا، افراد کاملاً غریبه باید خدمت و ارزشی که به آنها میدهید را کشف کنند. وقتی این کار را کردند، آنها ممکن است به بازدیدکنندگان منظم شما تبدیل شوند. بنابراین، شما باید همه کانالهای بازاریابی خود را بطور صحیح تنظیم کنید تا علاقه کاربران را متوجه شوید و آنها را کنجکاو کنید.
در این مرحله شما باید در درجه اول، تلاش خود را بر روی موارد زیر متمرکز کنید:
بازاریابی محتوا – پستهای وبلاگ یا کلیپهای بازاریابی محتوا،
بهینه سازی سئو (SEO) – کلمات کلیدی مناسب در صفحه اصلی یا لندینگ پیج
حضور در شبکه های اجتماعی و پست های جذاب در راستا اهداف خود
و…
خدمات و محصول خود را قابل مشاهده کنیدو آن را در کانالهای متناسب با دسته بندی مشتریان خود ارائه دهید.
گام 2: تبدیل بازدیدکنندها به لید
با وجود اینکه “فقط 4٪ بازدید کنندگان لندینگ پیج شما آماده خرید هستند”، شما باید آنها را ترغیب کنید تا اطلاعات شخصی خود را در لندینگ پیج شما ثبت کنند. در این مرحله ابتدا به لندینگ پیج خود توجه کنید تا بتوانید نرخ تبدیل مناسبی داشته باشد. با لندین هم میتوانید یک لندینگ پیج مناسب برای کمپین خود بسازید. در لندینگ پیج خود دکمه فراخوانی به اقدام یا همان CTA نقش مهمی در انجام عمل مورد انتظار شما توسط کاربر دارد. که بتواند کاربر را به سوی فرم جمع آوری لید هدایت کند.
توجه داشته باشید که تبدیل یک بازدید کننده تصادفی ممکن است خیلی ساده نباشد. آنها احتمالاً برای اولین بار به لندینگ پیج شما آمدهاند، بنابراین قبل از ثبت اطلاعات شخصی باید به شما اعتماد کنند. یا با ارائه چیزهای ارزشمند برای طیف مخاطبان، آنها را کمی برای ثبت اطلاعاتشان ترغیب کنید. بعنوان مثال:
ارائه کدتخفیف،
کتابهای الکترونیکی رایگان
تقویم های چالش برانگیز
نسخه های نمایشی محصول شما (بسیار مفید برای بازار فروش لید)
و…
به همه موارد فوق آهنربای لید گفته می شود و میتوانند احتمال نرخ تبدیل را تا 85٪ افزایش دهند. از آنها عاقلانه استفاده کنید و در کنار آنها سعی کنید ارزشی که به مشتری ارائه میدهید بصورت شفاف توضیح دهید. زیرا این امر باعث میشوند مخاطبان بیشتر اعتماد کنند و راحتر فرم مورد نظر را تکمیل کنند.
گام 3: ارتباط با لیدها و تبدیل آنها به مشتری
بعد از اینکه شما تبدیل بازدیدکنندگان به لیدها را مدیریت کردید، زمان آن فرامیرسد که آنها را به مشتریان کنید تبدیل کنید. مزیت رقابتی شما این است که در حال حاضر لیستی از افراد علاقهمند و بالقوه را دارید که فقط برای خرید از شما نیاز به یک تلنگر، یا ارتباط کوچک دارند.
اگر از مخاطبان خود ایمیل دریافت کردهاید. در این مرحله شما باید برای ارسال ایمیلهای بسیار شخصی سازی شده با محتوای شخصی با ارزش و مفید، از یک پلتفرم بازاریابی ایمیل استفاده کنید. برای اینکه کار تا جای ممکن مؤثر باشد، توصیه میشود مخاطبان خود را به گروههای مشابه تقسیم کنید تا شانس تبدیل بیشتر شود.
همراه با محتوای و پیام صحیح، یک پیشنهاد تبلیغاتی مناسب را با یک دکمه CTA برای آنها ارسال کنید.
این کار روند خرید را برای آنها تسهیل خواهد کرد. اگر پیام و پیشنهاد هر دو به درستی هدفمند شوند، شما میتوانید به راحتی لیدهای خود را به مشتری تبدیل کنید.
گام 4: ایجاد رضایت و خرسندی
گام 3 می تواند پایان فرآیند تولید لید باشد. شما لیدها را به مشتری تبدیل کردهاید، مگر نه؟ با این حال، شما همچنین باید از مشتریان راضی خود بهره ببرید و آنها را ترغیب کنید تا عالی بودن محصولات و خدمات شما را در جهان به اشتراک بگذارند.
بازاریابی دهان به دهان یک روش قدیمی اما ارزشمند است. هنوز هم یکی از موثرترین تاکتیک های بازاریابی است، زیرا مردم بیشتر از شرکتهایی که خدمات خود را در فیس بوک بازاریابی میکنند، به خویشاوندان و دوستانشان اعتماد دارند.
بنابراین ، شما باید:
حفظ ارتباط از طریق ایمیل با مشتریان خود،
اطلاع رسانی به مشتریان در مورد پیشنهادهای جدید،
ایجاد پست های جذاب در شبکه های اجتماعی و تشویق دنبال کنندهها برای به اشتراک گذاشتن آنها،
ارائه پیشنهادهای جذاب در صورت معرفی به دوستان، برای مثال، “دوستانتان را بیاورید و 30٪ تخفیف بگیرید”.
هرگز ایمیلهای پیگیری و حفظ روابط با مشتریان موجود خود را دست کم نگیرید. زیرا ترغیب مشتری موجود به خرید مجدد 5 برابر ارزانتر از بدست آوردن مشتری جدید است.
همانطور که مشاهده میکنید، فرآیند تولید لید تماماً در مورد مشتریان است و هرچه بیشتر برای آن تلاش کنید، اثربخشی بیشتری پیدا میکند. از آنجایی که فرآیند تولید لید تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کسب و کار شما دارد، توصیه میشود با نهایت دقت بر روی آن کار شود. کار ساده ای نیست، بنابراین جای تعجب نیست که تعداد زیادی از شرکتها این روزها خدمات گسترش لید را ارائه می دهند.
آیا ارزش دارد که در شرکت برای فرآیند تولید لید هزینه کنیم؟
اگر احساس میکنید که ترجیح می دهید ذهن خود را بر سایر فعالیتهای تجاری متمرکز کنید، میتوانید به راحتی شرکتهای آنلاین که خدمات گسترش لید ارائه میدهند را پیدا کنید و از این رو از ورود مداوم لیدها به کسب و کار خود اطمینان حاصل کنید. در ایران برخی از شرکتها در این مسیر شما را همراهی میکنند. اما کلیدی ترین عضو در کمپین شما که میتواند هزینه های جمعآوری لید را کاهش دهد یک لندینگ پیج استاندارد است. ما در لندین کنار شما هستیم تا بتوانید یک لندینگ پیج با نرخ تبدیل عالی بسازید. اگر میخواهید بدانید طرز کار یک لندینگ پیج چگونه است کلیک کنید. همین حالا لندینگ پیج خود را بسازید.