لندینگ پیج در کمپین دیجیتال | 6 گام استفاده از لندینگ پیج در کمپینها
این روزها استفاده از لندینگ پیج در کمپین دیجیتال امری بدیهی است؛ کانالهای ارتباطی متنوع و انواع تبلیغاتی که در فضای آنلاین وجود دارند، باعث میشوند حتی یک متخصص هم در این فضا دچار سردرگمی شود. بنابراین هیچ روشی برای تضمین موفقیت کمپین بازاریابی شما وجود ندارد. اما کارها و ابزارهایی هستند که میتوانند شما را به هدف نهایی خود بسیار نزدیک کنند. در این مقاله برای بالا رفتن شانس موفقیت کمپین شما، شش راهکار پیشنهاد میکنیم.
لندینگ پیج در کمپین دیجیتال #01: یک پرسونای مخاطب بسازید
در چشم انداز بازاریابی مدرن، تبلیغات و بازاریابی شخصیسازی شده در واقع مهمترین چیز است. به همین خاطرساختن یک پرسونای بازاریابی ضروری است. پرسونا، یک تصویرسازی از یک مشتری ایدهال است. وقتی مشتریها قرار است پیشنهادی از طرف شما دریافت کنند، درابتدا شما باید آنها را بشناسید و درکشان کنید. به همین دلیل به یک پرسونای مخاطب (تصور فرضی از یک مشتری که مخاطب ارتباطات بازاریابی شما باشد) نیاز دارید.
وقتی شما مخاطب خود را بشناسید، به راحتی میتوانید محتوایی برایش بسازید که متقاعد شود از شما خرید کند. وقتی میخواهید یک پرسونا بسازید، بهتر است به ابزارهایی که روزانه استفاده میکنید مثل گوگل آنالیتیکس توجه کنید.
از طریق این ابزارها میتوانید اطلاعات مفید بسیار زیادی بیابید که به شما در ساخت یک پرسونای بازاریابی کمک میکند؛ برای دستهبندی دقیق مشتریان و خلق پرسونا پیشنهاد میکنیم مقاله «چطور مشتریان را برای صفحات فرود دسته بندی کنیم؟» را مطالعه کنید.
لندینگ پیج در کمپین دیجیتال #02: اهداف خود را تعیین کنید
هر کمپین دیجیتال به اهدافی نیاز دارد. اگر تا به حال هدفهایتان را تعیین نکردید، از روش SMART استفاده کنید. این کار شانس موفقیت شما را بالا میبرد. کلمۀ SMART مخفف پنج ویژگی است که اهداف شما باید داشته باشند تا بتوانید به آنها برسید. این ویژگیها موارد زیر هستند.
- Specific = مشخص
- Measurable = قابل اندازهگیری
- Attainable = قابل دستیابی
- Relevant = مرتبط (با کسبوکار شما)
- Time-Based = زمانمند بودن
در زمان تعیین هدف خود، باید تمامی پنج فاکتور بالا را به صورت دقیق مشخص کنید. در زمان هدفگذاری همچنین تصمیم بگیرید که چه چیزی برای کسب و کار شما از همه مهمتر است. مثلا فرض را بر این بگذارید که در یک کمپین چهارده روزه میخواهید 100 لید جدید جذب کرده و 10 مشتری جدید پیدا کنید.
لندینگ پیج در کمپین دیجیتال #03: یک کانال ارتباطی انتخاب کنید
وقتی که مشتری ایدهآل خود را تصویرسازی کردید، حالا زمان آن است که کانالهای بازاریابی بهینهای برای خود انتخاب کنید تا به اهداف کسب و کارتان تحقق ببخشید. در بیشتر موارد، شما باید بین گزینههای تبلیغاتی که توسط گوگل یا دیگر شرکتهای نمایشدهندۀ تبلیغاتی همچون یکتانت، مدیااَد ارائه میشوند یکی را انتخاب کنید. صرف نظر از محل قرارگیری، اگر تبلیغات شما ویژگیهای زیر را داشته باشند، شانس جذب لید برای شما بالا میرود:
- در زمان مناسب منتشر شوند؛
- پیامی قوی داشته باشند؛
- برای مخاطبان درستی طراحی شده باشند.
قبل از این که راه درستی برای تبلیغات کمپین دیجیتال انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که هیچ کدام از آنها مانع دیگری نمیشوند. در بیشتر موارد شما میتوانید از هر دو روش به طور هم زمان استفاده کنید و هر دو موثر واقع شوند. گاهی اوقات نیز یک روش بهتر از دیگری عمل میکند.
به همین خاطر، انتخاب بین شبکههای تبلیغاتی و نوع نمایش تبلیغات نیازمند این است که شما بدانید دقیقا چه چیزی را به چه کسی میخواهید بفروشید. پاسخ دادن به این دو سوال به شما کمک میکند تا روش بهینهای برای تبلیغات آنلاین خود انتخاب کنید.
برای پاسخ دادن به این سوالات، از چند ابزار درست و آزمایش شده نظیر گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. با کمک این ابزارها، میفهمید که کدام کانال ورودی بالاتری دارد و همچنین میتوانید بررسی کنید مشتریان چه چیزی تایپ میکنند که از طریق موتورهای جستجو به لندینگ پیج شما میآیند. این اطلاعات، به همراه یک کمپین برنامه ریزی شده، به
شما کمک خواهد کرد تا کانالی انتخاب کنید که بیشترین نرخ تبدیل را به دنبال داشته باشد.
لندینگ پیج در کمپین دیجیتال #04: ساختن یک لندینگ پیج در کمپین دیجیتال
اگر تاکنون برای توسعهی کسب و کار خود از لندینگ پیج در کمپین دیحیتال استفاده نکردهاید، حالا زمان این است که یک لندینگ پیج بسازید. لندینگ پیج در کمپین دیجیتال به شما کمک میکند تا تبدیلهای موثری داشته باشید و مشتریهای بالقوهی خود را جذب کنید.
هنگامی که شما یک کاربر را به صفحهی اصلی سایت خود هدایت میکنید، احتمال این که توسط بخشهای دیگر سایت سردرگم و از هدف اصلی خود منحرف شود بسیار بالاست. به عبارت دیگر، تلاش شما برای اینکه از طریق یک سایت کاربران را با پیامی جذب کنید یا آنها را به مشتری تبدیل کنید، در واقع بیهوده است.
اما قضیه برای لندینگ پیج متفاوت است، چرا که یک صفحه فرود به گونهای طراحی میشود تا توجه کاربران را جلب کند و شما را به هدفتان برساند. یک لندینگ پیج در کمپین دیجیتال، هیچ عنصر اضافهای ندارد که حواس مشتریان را از عمل اصلی که شما میخواهید انجام دهند، پرت کند.
همواره پنج نکته را در رفتار موثر به یاد داشته باشید:
- پیشنهاد منحصر به فرد و ارزشمند
محصول یا خدمتی که در لندینگ پیج در کمپین دیجیتال خود ارائه میکنید، چگونه مشکل مشتریان را حل میکند؟ شما چه چیز متفاوتی با رقبای خود دارید؟ اگر قبلا پرسونای خود را ساخته باشید، پاسخ به این سوالات برایتان خیلی آسان خواهد بود.
- سرتیتر
به نقل از دیوید اٌگیلوی میتوان گفت: «مردم سرتیتر شما را پنج برابر بیشتر از باقی متنتان میخوانند.» به همین خاطر سرتیتری که ارزشهای کسب و کار شما را خوب توضیح دهد، مهمترین قسمت لندینگ پیج شماست.
- بخشهای گرافیکی یا ویدیوها
محصول خود را در چهارچوب استفادۀ روزانه ارائه دهید. مطمئن شوید که بخشهای گرافیکی در لندینگ پیج شما با ارزشهای کسب و کارتان همخوانی دارد. چون مشتریان در لندینگ پیج شما نه تنها در مورد ارزشهایتان میخوانند، بلکه آنها را در تصاویر و ویدیوها میبینند.
- دعوت به اقدام (Call to Action)
CTA شما باید دقیقا مطابق با هدف لندینگ پیجتان باشد. مثلاً اگر یک کتاب الکترونیکی رایگان را برای دانلود قرار دادهاید، دکمۀ CTA شما باید پیام مشخص و واضحی داشته باشد. یک دکمۀ CTA خوب، باید برای این سوال مشتریان جواب مشخصی داشته باشد: «اگر روی آن کلیک کنم چه اتفاقی خواهد افتاد؟».
- بیان مزیتها
به نیازهای واقعی مشتریان خود اشاره کنید. به آنها نشان دهید که زندگیشان بعد از استفاده از محصولات و خدمات شما چگونه بهبود مییابد. قول اضافی به آنها ندهید و از صفات و عباراتی استفاده کنید که محصول شما را هر چه طبیعیتر معرفی کند.
لندینگ پیج در کمپین دیجیتال #05: افزودن ابزار تجزیه و تحلیل هدفها
شما برای کمپین خود هدفهایی دارید. پس باید از تجزیه و تحلیلهایی استفاده کنید تا متوجه شوید کمپین شما چقدر اثر گذار بوده است. گوگل آنالیتیکس میتوانید برای بررسی چگونه اجرا شدن هدفهای ساده و نرخهای تبدیل مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین با استفاده ازگوگل تگ منیجر میتوانید بخشهای مشخصی از صفحه فرود – مانند یک دکمه یا یک تصویر مشخص – را زیر نظر بگیرید.
قبل از اجرای یک کمپین مطمئن شوید که ابزارهای تحلیلی شما با هم یکپارچه هستند و اطلاعات صحیحی جمعآوری میکنند. این به شما اجازه میدهد تا به آسانی اثرگذاری کمپین خود را بررسی کنید. تحلیلها در لندینگ پیج در کمپین دیجیتال، بسیار ضروری هستند. چرا که این پیجها عمدتا برای اجرای تبدیل ساخته شدهاند. هر تعامل کاربران با پیج، یک منبع اطلاعاتی است که میتواند به شما در بهینه سازی کمپینتان، اثرگذاری بهتر آن و دستیابی به نرخ تبدیل بالاتر کمک کند.
لندینگ پیج در کمپین دیجیتال #06: بهینه سازی نرخ تبدیل لندینگ پیج در کمپین دیجیتال
صرف نظر از هر گونه تکنیک و ابزار بازاریابی که در کمپین دیجیتال استفاده میکنید، به یاد داشته باشید که فقط روی یک کانال ارتباطی متمرکز نشوید؛ از ابتدای کار از گوگل آنالیتیکس کمک بگیریدتا بفهمید منابع ترافیک ورودی شما، عامل تحقق اهدافتان هستند یا خیر. به این ترتیب میتوانید کانالهای ارتباطی ناکارآمد را حذف کنید و انرژی بیشتری بر روی کانالهایی بگذارید که بهترین نتایج را برای شما به همراه دارند.
- ابزارهای پشتیبانی تبدیل
ابزارهای زیادی برای پشتیبانی تبدیل وجود دارند که شما میتوانید در لندینگ پیج در کمپین دیجیتال خود استفاده کنید. همۀ آنها میتوانند به آسانی با هم مرتبط شوند. محبوبترین آنها عبارتند از:
- نرم افزار بازاریابی ایمیلی
- نرم افزار گفتگو با مشتری مانند رایچت
- نرم افزار CRM
- ابزارهای بازاریابی ایمیلی
به کمک قابلیت لیست سازی و بهره گیری از سیستم پاسخگویی اتوماتیک، شما به راحتی میتوانید با مشتریهایتان در ارتباط باشید. اولین تبدیل (یعنی همان اولین لید در لندینگ پیج در کمپین دیجیتال شما) باید بتواند تبدیلهای بیشتری به وجود بیاورد. شما میتوانید با مشتریان ارتباطات پایداربرقرار کنید و باعث شوید به شما وفادار بمانند. نکتهی کلیدی این است که یک استراتژی روشن برای ارتباطات و یک نقشهی راه مناسب داشته باشید.
- نرم افزار گفتگو با مشتری مانند رایچت
افراد زیادی قبل از این که فرمی را در لندینگ پیج در کمپین دیجیتال شما تکمیل کنند، به دنبال اطلاعات بیشتر درمورد پیشنهاد شما هستند. برای رفع ابهامات مخاطبان خود، میتوانید از یک نرم افزار ارتباطی کمک بگیرید تا مشتریان بتوانند با شما تماس بگیرند یا چت کنند. و شما باید در اسرع وقت جواب سوالهای آنها را بدهید. این یک شیوهی عالی برای جذب مشتری است.
- نرم افزار CRM
با کمک CRM و ادغام آن با لندینگ پیج در کمپین دیجیتال، لیدها به صورت اتوماتیک برای فروشندگان فرستاده میشوند. امیدواریم این راهکارها برای شما موثر واقع شوند و بتوانید در لندینگ پیج در کمپین خود مشتریان را جذب کنید.
نکتۀ پایانی
اگر میخواهید یک لندینگ پیج حرفه ای بسازید و کلیکهای بیشتری را به مشتری تبدیل کنید، کافی است در لندین ثبت نام و ۷ روز از خدمات رایگان لندین استفاده کنید.