چرا باید از لندینگ پیج ها (Landing Pages) استفاده کنیم؟
لندینگ پیج ها چه تاثیری در نرخ تبدیل کمپینهای دیجیتال دارند؟
لندینگ پیج ها به افزایش نرخ تبدیل شما کمک کرده و هزینههای شما را کاهش میدهد. لندینگ پیج ها که به طور اختصاصی با یک هدف خاص برای یک محصول یا برای افزایش فروش و جذب مخاطب طراحی شدهاند. که کاملا مطابق با هدف بازاریابی وجذب بازدید کنندههایی است که به صفحه فرود شما مراجعه کردند متمرکز هستند. به علاوه وبسایت شما برای تبدیل و انجام یک عمل توسط کاربر طراحی نشده است. چشم هایتان را ببندید و صفحه اصلی یک شرکت معمولی را تصور کنید! چه میبینید؟
احتمالاً چیزهای زیادی میبینید. به این علت است که صفحه اصلی با یک هدف کلی و اکتشافی در ذهن شما طراحی شده و با برندها صحبت میکند و ارزش تجاری دارد و به احتمال زیاد با لینک ها و عوامل حواس پرت کننده به صفحه های دیگر پر شده است.
اطلاعاتی از جمله :
- معرفی شرکت و تیم شما
- محتوا یا سرمقاله ای که برای بهینه سازی سئو شما نوشته شده
- مطالعات موردی
- فید شبکههایاجتماعی
خلاصه اینکه چیزهای معمولی زیادی در صفحه اصلی قرار دارند.برای بیشتر کسبوکارها احتمالا داشتن همهی این لینکها ضروری است. ولی این لینکها به نرخ تبدیل شما هیچ کمکی نمیکنند.
از طرف دیگر لندینگ پیج ها یک هدف واحد دارد: بازدید کنندههای سایت شما به مشتری یا لید تبدیل کند و در نهایت کاربر یک عمل مورد انتظار متناسب با اهداف شما را انجام دهد.
خوب چطور این کار را انجام میدهد؟ خوب وقتی این موضوع را بررسی میکنیم در واقع دو فاکتور وجود دارد. که لندینگ پیج ها را از هرچیزی در سایت شما مجزا میکند:
۱. نسبت توجه به پیام
هر لینک در صفحه شما که نمایانگر هدف شما نیست، فقط یک حواس پرتی محسوب میشود که پیام شما را رقیق میکند و نرخ تبدیل شمارا کاهش میدهد.
نسبت توجه به پیام، تعداد کارهایی است که در صفحه خود انجام داده اید، نسبت به کارهایی که واقعا باید برای تبدیل بازدیدکننده انجام دهید.
درحالی که یک صفحه اصلی ممکن نسبت ۳۰ به ۱ یا بالاتر داشته باشد.
(در اصل ۳۰ مورد جلب توجه کننده برای بازدیدکننده )
لندینگ پیج های موفق باید تا جایی ممکن بتواند به نسبت توجه ۱ به ۱ برسند.
یک نکته مهم در حواس پرتی کاربران
بزرگترین علت ایجاد ریزش در لندینگ پیج ها، نوار پیمایش (نویگیشن) است. چه بالا یا پایین صفحه باشد، بازدید کنندههای شما را از اقدام به عمل مورد نظر(Call To Action) دور میکند وتغییر جهت نامرعی را در مغز بازدید کنندهها از خرید به کاوش تغییر میدهد. به همین دلیل نوار پیمایش را هر چه سریع تر از لندینگ پیج خود بردارید.
بله این به این معناست که بازدید کنندههای شما مسیری مستقیم به قسمتهای دیگر وبسایت نخواهند داشت ولی اگه میخواهید نرخ تبدیل در صفحه فرود خود را افزایش دهید این توصیه را جدی بگیرید.
آیا همیشه باید از لینک های متنوع دوری کنیم؟
اگه صفحه فرود شما بخش های زیادی دارد، شاید لازم باشد که کمی از قوانین پیروی نکنید. برای مثال یک صفحه فرود طولانی ممکن است دارای نوار پیمایش داخلی باشد که به بازدید کنندهها اجازه میدهد تا بین بخشها حرکت کنند.
۲. مطابقت با پیام
آیا تابه حال به رستورانی که از بیرون جذاب به نظر میرسد، رفتهاید؟
در واقعا شما ممکن است نخواهید آنجا غذا بخوریدو از سر کنجکاویی رفته باشید.
منظور از مطابقت پیام، در واقع توانایی لندینگ پیج ها برای بازتاب دقیق نسخه تبلیغاتی که بازدیدکننده برای آن به لندینگ پیج شما آمده است.
وقتی توقعات مردم برآورده نمیشود، قبل از اینکه کاملا بنشینند، رستوران را ترک میکنند و این اتفاق همیشه میافتد. این اتفاق معمولا در فضای وب نیز پیش می آید.
اگر توقع بازدیدکنندهها را برآورده نکنید، چند ثانیه بعد از رسیدن به صفحه فرود شما آن را ترک میکنند. بنابراین بسیار ضروری است که در نقشه خریدار فرآیند انتقال از تبلیغ به صفحه فرود بصورت یکنواخت و به نرمی اتفاق بیوفتد تا کاربر دچار تضاد در دریافت پیام نشود.
مثال زیر به شما فرق مطابقت پیام خوب و بد در لندینگ پیج ها یک کمپین معمولی PPC را نشان میدهد.
نمونه مطابقت با پیام بد
تبلیغ: پنجاهدرصد تخفیف کفش مردانه نایکایر
پیام صفحه فرود : به کالاهای ورزشی جیل خوش آمدید
نمونه مطابقت با پیام خوب
تبلیغ: پنجاهدرصد تخفیف کفش مردانه نایکایر
پیام صفحه ی فرود : پنجاهدرصد تخفیف نایکایر در فروشگاه کفش جیل
برای ساخت لندینگ پیج استاندارد نیازمند منابع موجود در تیم خود هستید. این منابع شامل نیروی متخصص و زمان آزاد برای پیادهسازی است. مشکل اینجاست که ایجاد صفحاتفرود در یک سایت سنتی میتواند زمان و هزینه زیادی را بطلبد و احتمالا باید توسط افرادی خارج از تیم شما انجام شود.
معمولا شما ریسک میکنید تا به نتیجه معقول برسید، اما در نهایت به هدف مورد انتظار نمیرسید.
با استفاده از سرویس لندینگ پیج ساز لندین میتوانید صفحات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون نیاز به تیم فنی خود پیاده سازی کنید.
اما چه زمانی باید از صفحه فرود استفاده کنم؟
لندینگ پیج ها برای اکثر کمپینهای تبلیغاتی دیجیتالی یک ابزار مهم و ایده آل است. در حقیقت، بازاریابان بیش از یک دهه است که به موفقیت از آنها استفاده میکنند تا نرخ تبدیل را بهبود بخشند و هزینهها را برای جذب هر خریدار کاهش دهند. چند موقعیت که استفاده از لندینگ پیج ها ایده آل است:
- میخواهد یک کمپین پرداخت به ازای هر کلیک را در گوگل اد اجرا کنید
- میخواهید با استفاده روش های تبلیغاتی گوناگون، مخاطبان را به مشترک خبرنامه تبدیل کنید.
- در شبکه های اجتماعی با استفاده از اینفلوئنسرها تبلیغات میکنید و میخواهید مخاطبان را به مشتری تبدیل کنید.
- قبل از اینکه محصولی را به بازار ارائه بدهید میخواهید یک نسخه حداقلی از محصول خود را به مخاطبان ارائه بدهید. میتوانید ببنید مردم چقدر مشتاق به خرید یا مشارکت هستند.
در هر حالت، یک لندینگ پیج هدفمند استاندارد به شرکت ها کمک می کند تا با ارسال پیام مناسب به چشم انداز مناسب، از بودجه خود استفاده کنند.
چرا باید چند لندینگ پیج بسازیم؟
لندینگ پیج اختصاصی برای هر دسته از مشتریان
همان طور که در مقاله “چطور مشتریان را برای صفحات فرود دسته بندی کنیم؟” درباره دستهبندی مشتریان صحبت کردیم. هر تبلیغ شما برای هر نوع مخاطبی نیست. اگر شما نیاز به برقراری ارتباط با انواع مختلف مشتری دارید، پس ساده ترین راه صفحات فرود جداگانه است.برای مثال ممکن است شما صفحه فرودی ایجاد کنید برای افرادی که در جلسه آزمایشی رایگان ثبت نام کنند و افرادی دیگر مشتریانی باشند که بدنبال خدمات خاص هستند و منعی بابت پرداخت هزینه قبل از جلسه مشاوره ندارند پس این دو دسته دارای صفحات فرود مجزا هستند. پیشنهاد می شود صفحات را متناسب با ویژگی ها و نیازهای متناسب با آنها تنظیم کنید.
محصولات چندگانه
یک لندینگ پیج برای برای بازرگانان و بازاریابان تجارت الکترونیکی که در یک حوزه هستند می تواند مناسب باشد. حتی زمانی که یک محصول برای ارائه دارید. اما ممکن است محتوا های متفاوت به گونه ای بهتر در چندین صفحه نمایش داده شوند. تا نرخ تبدیل مناسبی داشته باشید.
منابع تبلیغاتی متعدد
اگر شما برای کمپین خود دسته های گوناگونی برای کانال های تبلیغاتی دارید که با یک دیگر مطابقت ندارد ساخت صفحات فرود مجزا امری ضروری است.