نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

20 نکته‌ی کلیدی برای افزایش نرخ تبدیل در صفحات فرود

افزایش نرخ تبدیل

صفحه فرود و لندینگ پیج

20 نکته‌ی کلیدی برای افزایش نرخ تبدیل در صفحات فرود

ساعت‌ها برای طراحی و ساخت لندینگ پیج خود وقت صرف می‌کنید – البته اگر از لندین استفاده نمی‌کنید! – و تمام بودجه‌ی کمپین خود را برای تبلیغات کلیکی و ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ هزینه می‌کنید اما نرخ تبدیل صفحه فرودتان باز هم طرز ناامیدکننده‌ای پایین می‌ماند و با این سوال ساده اما اساسی روبرو می‌شوید که چه کارهایی برای افزایش نرخ تبدیل صفحه فرود باید انجام داد؟ در این یادداشت می‌خواهیم به همین سوال پاسخ دهیم.

صاحبان کسب و کار و مارکترها می‌خواهدن همه از صفحه فرودشان بازدید کنند، فرم‌های لید را پر کنند و به مشتری پروپاقرص کسب و کارشان بدل شوند اما آمارها نشان می‌دهند معمولاً این اتفاق نمی‌افتد. دلایل افت نرخ تبدیل صفحات فرود پیچیده نیستند اما مسائل و فاکتورهای بسیاری را باید در مورد آنها لحاظ کرد. پیش از آنکه به سراغ این نکات برویم، اجازه دهید به دو سوال مهم دیگر به عنوان پیش‌زمینه‌ پاسخ دهیم.

افزایش نرخ تبدیل

نرخ تبدیل صفحه فرود چطور محاسبه می‌شود؟

محاسبه‌ی نرخ تبدیل در صفحات فرود بسیار ساده است. برای محاسبه‌ی نرخ تبدیل صفحه فرود تنها به سه معیار نیاز دارید:

  • یک بازه‌ی زمانی (برای مثال پانزده روز یا سی روز)
  • تعداد کل بازدیدکنندگان منحصر به فرد صفحه فرود
  • تعداد افرادی که در این بازه‌ به مشتری تبدیل شده‌اند

برای محاسبه‌ی نرخ تبدیل خود باید مجموع تعداد تبدیل‌ها در بازه‌ی زمانی مشخص را بر تعداد کل بازدیدکنندگان منحصر به فرد تقسیم کنید و عدد به دست آمده را ضرب در صد کنید.

برای مثال اگر در یک بازه‌ی زمانی پانزده روزه هزار کاربر یکتا از صفحه فرود شما بازدید کرده‌اند و پنجاه نفر به لید یا مشتری شما تبدیل شده‌اند؛ به این ترتیب نرخ تبدیل شما می‌شود پنج درصد.

    5% = 100 * ( 0.05 = 50/1000 )  

یک نرخ تبدیل خوب باید چقدر باشد؟

جواب این سوال با توجه به نوع کسب و کار، حجم تبلیغات، ارزشی که در لندینگ پیج به مخاطبان ارائه می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد؛ برای مثال انتظار می‌رود نرخ تبدیل صفحه فرودی مربوط به حوزه‌ی سفر و گردشگری بالاتر از نرخ تبدیل صفحه‌ای مربوط به حوزه‌ی بهداشت و سلامت باشد. پس نمی‌توان عدد مشخصی را به عنوان یک نرخ تبدیل ایده‌آل معرفی کرد و هر کسب و کاری باید با توجه به عملکرد و انتظارات معقول خود عددی را به عنوان هدف تعیین کند و لندینگ پیج خود را برای رسیدن به آن رقم بهبود ببخشد.

راه‌های افزایش نرخ تبدیل صفحه فرود

وقتی صحبت از بهبود عملکرد صفحه فرود می‌شود، افراد مختلف ایده‌های مختلفی را مطرح می‌کنند از جمله داشتن یک تیتر و کپی رایتینگ عالی، طراحی بصری چشمگیر، تبلیغات درست یا یک دکمه‌ی دعوت به عمل اثرگذار. تمامی این موارد طبیعتاً اثرگذارند اما در فهرست زیر همه‌‌ی ایده‌ها و توصیه‌های کلیدی را در 21 نکته‌ مطرح کرده‌ایم؛  حالا که برخی کلیات مربوط به نرخ در صفحات فرود را مرور کردیم، اجازه دهید به سراغ اصل مطلب برویم.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #01: لندینگ پیج خود را بررسی کنید.

تحقیق و بررسی همیشه نقطه‌ی شروع خوبی برای بهبود عملکرد هر چیزی است. از آنجایی که همیشه فاکتورهای بسیار متعددی در نرخ تبدیل یک لندینگ پیج اثرگذارند، به منظور افزایش نرخ تبدیل باید همه‌ی نکات مرتبط را مورد به مورد بررسی کرد.

تصور کنید ترافیک ورودی به صفحه فرود شما و ارزشی که در صفحه به آن ارائه می‌کنید هر دو کیفیت لازم را دارند؛ یعنی کاربران درستی را به لندینگ پیج هدایت کرده‌اید و آفر مناسبی پیش روی آنها قرار داده‌اید اما نرخ تبدیل پایینی دارید؛ چرا؟

در چنین شرایطی حسابرسی لندینگ پیج در کنار استفاده از مدل ResearchXL می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ در این مدل که نیازمند استفاده از هوش و تجربه‌ی شماست، باید دلایل احتمالی نرخ تبدیل پایین صفحه فرود خود را از طریق تحقیقات کیفی و کمی را بنویسید و راه حل‌های احتمالی برای آنها ارائه دهید و با استفاده از A/B تست این راه حل‌ها را آزمایش کنید.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #02: رفتار کاربران را درک کنید.

پیش از آنکه با دیدن نرخ تبدیل پایین فوراً دست به تحلیل و نتیجه‌گیری بزنید، سعی کنید بفهمید کاربران چطور با لندینگ پیج شما مواجه می‌شوند. با استفاده از ابزارهای آنالیزی مانند هاتجر و اتصال آنها به لندینگ پیج خود، رفتار کاربران را رصد کنید و یک نقشه‌ی حرارتی از نحوه‌ی تعامل آنها با صفحه فرود خود ترسیم کنید.

به کمک یک نقشه‌ی حرارتی می‌توانید ببیند مخاطبان به کدام قسمت‌ها بیشتر توجه کرده‌اند و در کدام بخش‌ها سرد شده و علاقه‌شان را از دست داده‌اند. سپس می‌توانید دلایل عدم علاقه‌ی آنها به آن بخش‌ها را بررسی کرده و به کمک A/B آن سکشن‌ها را بهبود ببخشید.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #03: مخاطب خود را بشناسید.

خیلی آسان است که فهرستی از بایدها و نباید را بخوانیم و فوراً به سراغ طراحی لندینگ پیج خود برویم اما همیشه پیش از تاکتیک‌ها و اصول باید بر روی استراتژی تمرکز کنیم. پیش از آنکه طراحی صفحه فرود را استارت بزنید برای درک مخاطب هدف خود وقت بگذارید. دوست دارید وقتی مخاطب هدفتان به صفحه‌ی فرود شما آمد چه چیزهایی را ببیند و بخواند و چه حسی را تجربه کند؟

این روزها مشتریان به داشتن تجربه‌ای شخصی‌سازی شده اهمیت بسیاری می‌دهند و وقتی آنها را هدف قرار می‌دهید، باید بدانید که در کدام مرحله‌ از سفر خود هستند تا لندینگ پیج خود را متناسب با آن مخاطب و آن مرحله از سفرشان طراحی کنید.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #04: نشان دهید نیاز مخاطب را فهمیده‌اید.

یکی از مشکلاتی برندها با آن روبرو هستند، عدم اطمینانشان از نیاز مخاطبان است و از همین روی پیام و کپی رایتینگ آنها نیز اثرگذاری لازم را ندارد. کلید ساخت یک لندینگ پیج موفق همدردی است. ارتباط گرفتن با مخاطب و نشان دادن اینکه نیاز و مشکل آنها را به خوبی فهمیده‌اید.

البته چنین کاری – همدردی و درک مخاطب – همیشه آسان نیست. به علاوه حتی اگر نیاز مخاطب را به درستی فهمیده باشید، نحوه‌ی بیان آن به طوری که برای مخاطب پذیرفتنی و متقاعدکننده باشد خود چالش دیگری است. در چنین شرایطی است که داشتن یک ساختار و راهنما برای نوشتن محتوا و کپی‌ِ لندینگ پیج می‌تواند کمک‌کننده باشد.

یکی از این راهنماها که فکر می‌کنیم در مواقع لازم برای نوشتن محتوای لندینگ پیج می‌تواند کارساز باشد، این است که با (1) داستان شروع کنید و (2) در این داستان شخصیتی مانند مخاطب هدف‌تان وجود داشته باشد که (3) مشکل و نیازی مانند مشکل و نیاز آنها دارد و (4) با راهنمایی و راهگشایی مانند شما – کسب و کار و برند شما – روبرو می‌شود و (5) آنها را به انجام عمل خاص تشویق کنید (6) که مانعی را از سر راهشان برمی‌دارد و (7) آنها را به موفقیت می‌رساند.

این ساختار به شما کمک می‌کند که بفهمید مشتریان دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند و با نوشتن پیامی شفاف نشان دهید این مشکل را به درستی فهمیده‌اید و راه حل آن نیز نزد شماست؛ انجام دادن درست و بجای این نکته، بدون تردید منجر به افزایش نرخ تبدیل هر صفحه فرودی خواهد شد.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #05: همیشه ارزشی به مخاطبان ارائه کنید.

همیشه به این بخش در روند طراحی یک کمپین و یک لندینگ پیج این سوال را از خود بپرسید: چرا کاربری باید به صفحه فرود شما اهمیت بدهند و اطلاعات تماسشان را آنطور که شما می‌خواهید در اختیارتان قرار دهند؟

یک لندینگ پیج باید مسیری به سوی به دست آوردن یک چیز ارزشمند باشد؛ این ارزش می‌تواند هر چیزی – یک وبینار، یک ایبوک، وقت مشاوره رایگان یا هر مورد دیگری – باشد. مهمترین نکته هنگام ارائه‌ی یک ارزش این است که مطمئن شوید آن ارزش پیشنهادی مناسب پرسونای هدف شماست.

مخاطبان دیگر تله‌های کلیک یا همان کلیک‌بِیت‌ها را تحمل نمی‌کنند؛ رُک و شفاف آنچه فکر می‌کنید به دنبال آن هستند را به آنها ارائه کنید و اگر پیشنهادتان درست و ارزشمند باشد مطمئناً نرخ تبدیل صفحه فرودتان نیز بالا خواهد رفت.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #06: ارزش پیشنهادی خود را در نیمه‌ی بالایی صفحه قرار دهید.

برای اثرگذاری بر روی آدم‌ها زمان زیادی ندارید پس سعی نکنید در بخش ابتدایی و بالایی صفحه فرودتان تاریخچه از خود و کسب و کارتان ارائه کنید؛ باور کنید برای هیچکس مهم نیست! در عوض به محض آنکه یک مشتری بالقوه به صفحه فرود شما می‌رسد باید بفهمد آنچه به آنها ارائه می‌کنید – خدمات یا محصولی که دارید – چه دردی را از آنها دوا خواهد کرد و چطور زندگی‌شان را بهبود خواهد بخشید.

اشتباه بزرگی که بسیاری از کسب و کارها هنگام ساخت لندینگ پیج‌ها انجام می‌دهند ارائه‌ی اطلاعات زیاد و غیر ضروری است و به درستی به آنها گفته نمی‌شود چه ارزش و فایده‌ای از پیشنهادی که می‌خواهید به آنها ارائه کنید نسیبشان خواهد شد. اگر ارزشی که مخاطبان با ثبت اطلاعات تماسشان یا خرید از شما به دست می‌آورند، شفاف و واضح در برابر دیدگانشان باشد، به راحتی نرخ تبدیل خود را افزایش خواهید داد.

فراموش نکنید که فقط نمی‌گوییم ارزش پیشنهادی خود را به شکلی شفاف بیان کنید بلکه جایی که در لندینگ پیج برای مطرح کردن آن در نظر گرفته‌اید نیز مهم است؛ ارزش پیشنهادی‌تان در بخش ابتدایی صفحه و ترجیحاً در مرکز صفحه قرار دهید. متقاعد کردن آدم به انجام کاری که می‌خواهید آسان نیست پس برای افزایش نرخ تبدیل خود باید به شفاف‌ترین شکل ممکن به آنها بگویید با انجام دادن عمل مورد نظر شما چه چیزی عایدشان خواهد شد.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #07: تیترهایی بنویسید که احساسات مخاطب را درگیر کند.

به احتمال فراوان همه‌ی مخاطبان همه‌ی جملاتی که در صفحه فرود نوشته‌اید را نخواهد خواند اما همه‌ی آنها بدون شک تیتر و عنوان صفحه‌تان را خواهد خواند. تیتر و عنوان صفحه یکی از مواردی است که باید از طریق A/B تست آن را بهینه کنید و مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی شفاف و مختصر باشد، توجه کاربران را جلب کند و ارزش پیشنهادی‌تان را در خود جای داده باشد.

از تیترهایی که استفاده کنید که احساساتی خاص را در مخاطبان برانگیخته کند؛ احساساتی مانند حس جذاب بودن، قدرتمند بودن، باهوش بودن، حس تعلق و حس امنیت در افزایش نرخ تبدیل اثری چشمگیر دارند. افراد خیلی بیشتر از آنکه بدانند یا مایل به اعتراف به آن باشند بر پایه‌ی احساسات و هیجانات تصمیم‌ می‌گیرند و عمل می‌کنند تا منطق و اطلاعات. 

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #08: فلوی صفحه فرود خود را با دقت طراحی کنید.

بسیاری از مارکترها تمرکز بسیار زیادی را بر روی محتوا و کپی رایتینگ صفحات فرود خود قرار می‌دهند اما پیش از آنکه وقت و انرژی بیش از حدی را صرف محتوای صفحه‌ی خود کنید، این سوال کلیدی را از خودتان بپرسید: چند درصد از مخاطبان صفحه فرودتان را می‌توانید بدون متن نسبت به انجام عمل مورد نظرتان متقاعد کنید؟ طبیعتاً منظورمان این نیست که از متن استفاده کنید؛ ما به کمک کلمات با یکدیگر ارتباط می‌گیریم اما نکته‌ی مهم در داشتن یک صفحه فرود اثرگذار و افزایش نرخ تبدیل خلق یک فلو و جریان درست به استفاده از متن و واژه‌هاست.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #09: کاربر را معطل نکنید.

کپی رایتینگ و داشتن محتوای مناسب برای افزایش نرخ تبدیل بسیار مهم است اما ایجاد یک جریان بدون دست انداز در یک لندینگ پیج اگر ندانید چه چیزهایی را در آن لحاظ کنید و چه چیزهایی را کنار بگذارید، ممکن نیست. یک راهکار مهم اما مطرح کردن قصد و نیت کاربر از جستجو یا همان User Intent در همان پاراگراف ابتدایی است.

قصد و نیت کاربران از جستجوی یک کلمه یا عبارت کلیدی در گوگل فراتر از خود آن کلمه است؛ آنها به دنبال راه حلی برای یک مسئله می‌گردند و کلمه‌ی کلیدی مرتبط با آن را جستجو می‌کنند. شما باید هشیار باشید و نیت کاربر از جستجو را هرچه زودتر درک کنید.

نیت کاربر آن راه حلی است که می‌خواهند وقتی وارد صفحه‌ فرود شما شدند آن را ببینند. آیا به دنبال یک پست بلاگ با اطلاعات و جزییات بسیار هستند؟ یا در سفر خریدار در مراحل پایانی و در آستانه‌ی خرید قرار دارند؟ برای صفحه فرود خود یک نیت کاربر تعیین کنید؛ اما چطور آن را عملی کنیم؟

می‌توانید ارزش پیشنهادی خود را به شکل راه حلی برای یک مشکل در تیتر صفحه قرار دهید یا تیتر خود را با یک جمله‌ی دستوری و دعوت به عمل شکل دهید. مورد دوم به کاربر این پیام را می‌دهد که راه حل مشکلش کمی پایین‌تر در صفحه قرار دارد و به محض انجام عمل مورد نظر شما – مثلاً پر کردن فرم لید – آن را دریافت خواهد کرد.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #10: از ویدئوی مرتبط استفاده کنید.

آن ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که می‌گوید «خواندن کی بود مانند دیدن؟»؛ خب، شاید هم کمی متفاوت از این بود اما فکر می‌کنیم متوجه نکته‌ای که می‌خواهیم مطرح کنیم شدید. آن نکته این است که بیش از حد بر روی محتوا و متن تکیه نکنید.

هدف شما جلب توجه مخاطب و متقاعد کردن او به انجام عملی خاص است پس از هر ابزاری که می‌توانید در این راه استفاده کنید. یکی از این ابزارها که می‌تواند در افزایش نرخه تبدیل اثری محسوس داشته باشد، ویدیوست. البته باید یادآور شویم که در ویدیوها، محتوا از فرم آن مهمتر است. استفاده از فرمت ساده‌ی گفتگوی رو در روست که در آن فردی رو به دوربین، کاربران را مخاطب قرار می‌دهد.

تست کردن لندینگ پیج با و بدون ویدیو برای سنجش میزان اثرگذاری آن نیز باید در دستور کارتان قرار بگیرد. ویدیوهای خود را پیچیده نکنید. کیفیت خوب تصویر و صدا باید در اولویت باشد. استفاده از زیرنویس نیز برای افرادی ممکن است مشکل شنوایی داشته باشند یا به هر دلیلی قادر به گوش کردن به صدای ویدیو نیستند نیز کمک‌کننده است.

از عکس‌ها و تصاویر گرافیکی صرفاً برای تاکید بیشتر بر نکته‌ی اصلی حرف‌هایتان در ویدیو و جلب توجه بیشتر مخاطب باشد و نباید باعث حواس‌پرتی او شود زیرا بسیار بعید است کسی دو بار ویدیوی لندینگ پیج شما را تماشا کند.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #11: اعتمادسازی کنید.

به یکی از دفعاتی که نشانگر موس را روی دکمه‌ی «تکمیل خرید» بردید اما فوراً کلیک نکردید فکر کنید؛ دلیل مکثتان چه بود؟ معمولاً یکی از دلایل اصلی کاربران برای تکمیل فرآیند خرید عدم اطمینان آنها از محصول یا خدماتی است که می‌خواهد بخرند. درصد بسیار بالایی از کاربران همیشه پیش از انجام یک خرید آنلاین نظرات دیگر کاربران و خریداران را می‌خوانند. برای همین اعتمادسازی در صفحه فرود اهمیتی اساسی دارد.

این اعتمادسازی می‌تواند از طریق قرار دادن نظرات مشتریان سابق، جوایزی که برند شما کسب کرده یا توصیه‌نامه باشد. فراموش نکنید که مشتریان به دیگر مشتریان اعتماد دارند و کاربران به دیگر کاربران. با قرار دادن نظرات مشتریانی که از شما راضی بوده‌اند می‌توانید به راحتی نرخ تبدیل صفحه فرود خود را افزایش دهید.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #12: حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید.

لندینگ پیج‌ها به علت امکانات بسیار زیادی که در اختیارمان قرار می‌دهند و همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارند می‌توانند باعث دردسر یک طراح یا مارکتر شوند. یک توصیه‌ی مهم که باید هنگام طراحی یک لندینگ پیج سرلوحه‌ی کار خود قرار دهید حذف حداکثری است؛ یعنی هر چیزی که وجودش در لندینگ پیج ضرورتی ندارد را کنار بگذارید.

باید سریعاً به سراغ اصل مطلب بروید و زمان و فضای زیادی برای حواس‌پرتی‌های بی‌مورد در برابر دیدگان مخاطبان قرار ندهید؛ فراموش نکنید این چیزی است که کاربران نیز آن را طلب می‌کنند. نوار ناوبری را کنار بگذارید. حاشیه‌ی عمودی صفحه فرود خود کاهش دهید. از زبانی ساده و شفاف استفاده کنید. در هر صفحه فرود تنها یک هدف و یک دکمه‌ی CTA داشته باشید. تعداد فیلدهای فرم لید را بیهوده زیاد نکنید.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #13: به تجربه‌ی کاربری فکر کنید.

بسیاری تصور می‌کنند که یک صفحه فرود خوب به یک تیتر و دکمه‌ی دعوت به عمل اثرگذار خلاصه می‌شود اما اصلاً اینطور نیست. اتفاقاً لندینگ پیج‌هایی که نرخ تبدیل بالایی دارند، پیش از رسیدن مخاطب به دکمه‌ی دعوت به اقدام یا همان CTA، یک تجربه‌ی کاربری خود را برای آنها خلق می‌کنند. این یعنی لندینگ پیج شما برای افزایش نرخ تبدیل باید از هر نظر – کپی رایتینگ، تصویرسازی، شکل ارائه‌ی ارزش پیشنهادی، رنگ‌بندی، تیتر و … – با پیامی که در تلاش برای مخابره به کاربر هستید، هماهنگ باشد.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #14: دکمه‌ی دعوت به عمل متقاعدکننده‌ای داشته باشید.

کاربران به محض ورود به صفحه فرودتان نیاز به راهنما و سیگنالی دارند که به آنها بگوید قدم بعدی چیست. استفاده از رنگ‌بندی مناسب، محتوای دقیق و جایگذاری درست دکمه‌ی CTA به مخاطب کمک می‌کند تا به راحتی مسیر خود را در صفحه فرودتان پیدا کند. نقش یک دکمه‌ی CTA حرفه‌ای در افزایش نرخ تبدیل انکارناپذیر است.

سعی کنید برای دکمه‌ی CTA رنگی متمایز با فضای کلی صفحه فرود انتخاب کنید. عبارتی که در دکمه قرار می‌دهید باید شفاف و دقیق باشد اما در عین از افعال تک‌کلمه‌ای و بی‌روح مثل «ثبت» یا «خرید» استفاده نکنید؛ به جای آن می‌توانید بگوید «خرید می‌کنم» یا «خرید با تخفیف» اثرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت. دکمه‌ی CTA را ترجیحاً در نیمه‌ی بالایی صفحه قرار دهید تا مخاطب خیلی زود با آن روبرو شود.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #15: از پنل آنالیز آماری استفاده کنید.

برای افزایش نرخ تبدیل، عمکلرد یک لندینگ پیج باید به صورت روزانه زیر نظر گرفته شود. روند طراحی و ساخت لندینگ پیج تنها بخشی از فرآیند جذب مخاطب و تبدیل آنها توسط یک صفحه فرود است. صفحات فرود باید پیوسته مورد بررسی قرار بگیرند تا اصلاحات و تغییراتی که برای بهبود عملکرد آن مورد نیاز است اعمال شوند.

استفاده از پنل آنالیز آماری یا اتصال لندینگ پیج به ابزارهای تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس به ما کمک می‌کنند تا اطلاعات و داده‌هایی کلیدی درباره صفحه فرود و نحوه‌ی تعامل مخاطبان خود با آن به دست آوریم و بر اساس آنها نسبت به بهبود عملکرد آن اقدام کنید.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #16: مخاطب درست را به صفحه فرودتان هدایت کنید.

همانطور که بالاتر گفتیم نرخ تبدیل بر اساس تعداد افرادی که به صفحه‌ فرود شما آمده و در آن عمل مورد نظرتان را انجام می‌دهند، تعیین می‌شود. یکی از اساسی‌ترین مسائل در داشتن یک نرخ تبدیل خوب، هدایت افراد درست به سوی لندینگ پیجی است که ساخته‌ایم. این تصور که اگر تعداد خیلی زیادی از افراد را اصطلاحاً بر روی لندینگ پیج خود فرود بیاوریم پس حتماً نرخ تبدیل خوبی نیز خواهیم داشت. مسلماً اینطور نیست.

برای افزایش نرخ تبدیل باید افرادی را به سوی لندینگ پیج خود جذب کنید که در لندینگ پیج‌تان راه حلی برای مشکل آن افراد داشته باشید. این مسئله به ویژه در نحوه‌ی پروموت و تبلیغات صفحه فرود اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. در تبلیغات باید جامعه‌ی هدف خود را نشانه بگیرید و تنها برای جذب افرادی تلاش کنید که می‌دانید آفری که در لندینگ پیج خود ارائه می‌کنید برای آنها ارزشمند است.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #17: به صورت مرتب A/B انجام دهید.

فهمیدن اینکه چه المان‌ها و سکشن‌هایی بر روی لندینگ پیج به درستی کار می‌کنند کار آسانی نیست. از همین انجام پیوسته‌ی A/B تست صفحه فرود بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که از تعامل مخاطب با صفحه فرودمان به دست می‌آوریم بسیار کلیدی است.

در A/B تست باید دو لندینگ پیج یکسان داشته باشید و سپس مواردی که می‌خواهید مورد آزمایش قرار دهید – مانند تیتر یا دکمه‌ی CTA – را بر روی این دو لندینگ پیج به اشکال متفاوت پیاده‌سازی کنید؛ طبیعتاً هر کدام که نتیجه‌ی بهتری به همراه داشته باشد، نشان‌دهنده‌ی مسیری است که باید طی کنید. انجام A/B کاری است که زمان و حوصله‌ی بسیاری می‌طلبد اما انجام درست و به جای می‌تواند در افزایش نرخ تبدیل اثری چشمگیر داشته باشد.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #18: سرعت صفحه فرود را خود چک کنید.

این از آن دسته مواردی است که شاید در ایران کمی چالش‌برانگیز باشد و البته به همین دلیل باید اهمیت بیشتری برای آن قائل شد. وضعیت اینترنت و البته اجبار به استفاده از انواع فیلترشکن‌ها برای مخاطبان ممکن است در نحوه تعامل کاربران با لندینگ پیج‌تان اثرگذار باشد اما همیشه کارهایی هست که با انجام آنها می‌توان از داشتن سرعت مناسب لندینگ پیج خود اطمینان حاصل کنید.

یکی از این موارد تنظیم حجم تصاویر و ویدیوهایی است که در لندینگ پیج خود قرار می‌دهید. بالاتر به نقش پررنگ تصویر و ویدیو در جذب مخاطب اشاره کردیم و حذف آنها از صفحات فرود عملاً غیرممکن است اما با انجام کارهایی مانند فشرده‌سازی تصاویر یا کوتاه نگه داشتن ویدیوها – که فارغ از بحث سرعت نیز با توجه به محدوده‌ی توجه کوتاه مخاطبان اقدامی منطقی است – از حمله کارهایی هستند که می‌توانند در بالا رفتن سرعت بارگذاری صفحه فرود و در نتیجه (و طبیعتاً به شکل غیر مستقیم) در افزایش نرخ تبدیل اثرگذار باشند.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #19: امکان چت آنلاین را فراهم کنید.

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مسائلی که در افزایش نرخ تبدیل و به طور کلی افزایش علاقه و میل کاربران برای تعامل با کسب و کار و لندینگ پیج‌هایی که می‌سازیم اثری شگرف دارد، کاهش تلاش کاربران است. هر چقدر کار کاربران برای استفاده از لندینگ پیج، وبسایت، خدمات و محصولات ما راحت‌تر باشد، میل و انگیزه‌ی آنها به تعامل نیز بیشتر می‌شود.

یکی از اثرگذارترین کارها در کاهش نرخ تلاش کاربران، ارائه پشتیبانی به شکل چت آنلاین است. مهم نیست لندینگ پیجی که ساخته‌اید از نظر خودتان چقدر کامل یا بی نقص است یا آفری که در لندینگ پیج خود ارائه کرده‌اید چقدر هیجان‌انگیز و خواستنی است. همیشه کاربرانی هستند که هنگام مواجه با لندینگ پیج شما به دلایل مختلف نیاز به پشتیبانی دارند.

پشتیبانی در لندینگ پیج برخلاف وبسایت باید سریع و ساده باشد. کاربران برای پرسیدن یک سوال کوچک در مورد نحوه‌ی استفاده از خدمات یا خرید محصول به شما تیکت نخواهند زد و به علاوه زمان‌بر بودن این فرآیند باعث سرد شدن مخاطب و کاهش نرخ تبدیل می‌شود.

ارائه‌ی خدمات چت آنلاین باعث می‌شود تا کاربران بتوانند هر سوالی که دارند را در لحظه مطرح کنند و به سرعت جواب بگیرند. تاثیر ارائه‌ی پشتیبانی سریع و بی‌دردسر در افزایش نرخ تبدیل می‌تواند معجزه‌آسا باشد.

نکته‌ی افزایش نرخ تبدیل #20: کاربران تلفن‌های هوشمند را فراموش نکنید.

این آخرین نکته است اما مطمئناً یکی از مهم‌ترین‌ها در افزایش نرخ تبدیل است. کاربران تلفن‌های هوشمند را فراموش نکنید. یکی از اشتباهات رایج در طراحی لندینگ پیج، طراحی آن صرفاً برای مخاطبانی است که با دیوایس‌هایی با صفحه نمایش بزرگ مانند پی‌سی و لپتاپ به آن مراجعه می‌کنند در صورتی که امروزه بخش بسیار بزرگی از کاربران فضای وب عمده‌ی فعالیت‌های آنلاین خود را تنها با گوشی‌های هوشمند و همه‌فن‌حریف خود انجام می‌دهند.

یکی از دلایل رایج بودن این اشتباه آن است که طراحی و ساخت لندینگ پیج‌ها بر روی دسکتاپ صورت می‌گیرد و طراحان و حتی مارکترها – با اینکه خود از کاربران پروپاقرص گوشی‌های هوشمند هستند – مخاطبان و کاربرانی که با اسمارتفون‌های خود وارد لندینگ پیج خواهند شد را فراموش می‌کنند.

اما همواره باید به یاد داشته باشیم که تلفن‌های هوشمند با وجود همه‌ی مزایای شگفت‌انگیز خود به نسبت لپتاپ و دیوایس‌های مشابه صفحه‌ نمایش‌های کوچک‌تری دارند و تجربه‌ی کاربران از صفحات وب و صفحات فرود بر روی اسکرین‌های مستطیلی و عموی‌شکل تلفن‌های هوشمند بسیار متفاوت از دیگر دیوایس‌هاست.

کاربران گوشی‌های همراه در هر لحظه تنها بخش کوچکی از هر لندینگ پیج را می‌بینند و نباید از آنها انتظار داشت تا بارها و بارها یک صفحه را اسکرول کنند تا به نقطه‌ی مورد نظر ما – دکمه‌ی CTA یا فرم لید – برسند. پس اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل هستید، پیام اصلی خود را خیلی زود به مخاطبان ارائه کنید و با استفاده از امکان اتصال سکشن‌های مختلف صفحه فرود به دکمه‌های آن، کاربر کاربران تلفن‌های هوشمند برای دیدن، خواندن و تعامل کردن با صفحه فرود را راحت کنید.

نکته‌ی پایانی

فراموش نکنید که بهینه‌سازی یک لندینگ پیج درست مانند بهینه‌سازی یک سایت امری یکباره نیست و فرایندی ادامه‌دار است. برای داشتن یک لندینگ پیج واقعاً اثرگذار باید پیوسته جوانب مختلف آن را بسنجید، اصلاح کنید و در معرض آزمایش و بازخورد قرار دهید تا بتوانید نرخ تبدیل خود را به عدد مورد انتظار خود نزدیک و نزدیک‌تر کنید.

* این یادداشت ترجمه‌ و خلاصه‌ای است از: Twenty Three Ways to Improve Your Landing Page Conversion Rates.