نماد سایت لندین | ساخت صفحه فرود | لندینگ پیج ساز

انواع لندینگ پیج چیست؟ | معرفی 17 نوع صفحه فرود و کاربردشان

انواع لندینگ پیج

انواع لندینگ پیج چیست؟ | معرفی 17 نوع صفحه فرود و کاربردشان

دیجیتال مارکترها از انواع لندینگ پیج برای اجرای کمپین‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند؛ این کمپین‌ها با هر هدفی از جذب لید گرفته تا ثبت نام وبینار لندینگ پیج‌هایی با ویژگی‌های منحصر به فرد و اختصاصی دارند. هر لندینگ پیجی با توجه به دکمه‌ی دعوت به عمل خود، مزایای و امکانات مختص به خود را دارد.

لندینگ پیج‌ها بخش جدایی‌ناپذیر هر برنامه دیجیتال مارکتینگی هستند. صفحات فرود مخاطبان را به انجام عملی خاص مانند خرید یک محصول یا پر کردن یک فرم دعوت می‌کنند. یک صفحه‌ی فرود اگر به درستی طراحی و ساخته شود می‌تواند به جذب لید یا حتی بهتر از آن، به تبدیل لید به مشتری منجر شود.

اما انتخاب نوع درست لندینگ پیج برای کمپین و اجرای درست آن می‌تواند امری چالش‌برانگیز باشد. در این یادداشت با 17 نوع متفاوت و رایج صفحات فرود آشنا می‌شویم تا ببینیم هر نوع آن چه ویژگی‌هایی دارد و برای چه اهدافی طراحی می‌شود؛ البته هرگز نباید دچار این سوء تفاهم شد که انواع لندینگ پیج محدود به این 17 نوع است زیرا از صفحات فرود به دلیل انعطاف‌پذیری و امکانات متعددی که دارند می‌توان به اشکال بسیار متنوع و اهداف بسیار متفاوتی از آنها بهره گرفت. 

فهرست مطالب:

  • لندینگ پیج چیست و چرا؟
  • انواع لندینگ پیج چیست؟؛ معرفی 17 مدل کاربردی صفحه فرود
    1. صفحه‌‌ فرود فشار یا چلاندن / Squeeze Landing Page
    2. صفحه‌ فرود اسپلش / Splash Landing Page
    3. صفحه‌ فرود جذب لید واجد شرایط / Lead Generation Landing Page
    4. صفحه‌ فرود ویدیوی /Video Landing Page
    5. صفحه فرود کلیک‌-گذر / Click-Through Landing Page
    6. صفحه فرود فروش / Sales Landing Page
    7. صفحه فرود قیمت‌گذاری / Pricing Landing Page
    8. صفحه فرود تبلیغاتی / Advertising Landing Page
    9. صفحه فرود جذب حداکثری لید / Lead Magnet Landing Page
    10. صفحه فرود پیش از آغاز / Pre-Launch Landing Page
    11. صفحه فرود سپاسگذاری / Thank You Landing Page
    12. صفحه فرود لغو اشتراک / Unsubscribe Landing Page
    13. صفحه فرود ارجاع یا اشتراک‌گذاری / Referral Landing Page
    14. صفحه فرود معرفی محصول / Product Landing Page
    15. صفحه فرود اِرور 404 / Error Landing Page
    16. صفحه فرود درباره‌ی ما / About Us Landing Page
    17. صفحه فرود به زودی / Coming Soon Landing Page
  • نکته‌ی پایانی

انواع لندینگ پیج

لندینگ پیج چیست و چرا؟!

لندینگ پیج یا صفحه فرود راهی برای بالا بردن نرخ تبدیل در کمپین‌های بازاریابی و کاهش هزینه‌های جذب لید یا افزایش فروش است. یک لندینگ پیج، یک صفحه‌ی یکتا در فضای وب است که به طور خاص برای یک کمپین و یک هدف مشخص بازاریابی یا تبلیغاتی طراحی شده است. صفحه فرود، مکانی است که یک بازدیدکننده بر روی آن «فرود» می‌آید؛ فرود بر روی این صفحه معمولاً بعد از کلیک بر روی لینکی است که از طریق یک ایمیل، یک پیامک، جستجوی گوگل یا… در دسترس کاربر قرار گرفته است.

اکثر لندینگ پیج‌ها یک هدف و یک تمرکز مشخص دارند که به آن Call To Action یا به اختصار CTA گفته می‌شود که در فارسی به آن دکمه‌ی «دعوت به عمل» یا «دعوت به اقدام» می‌گوییم. مارکترها از انواع لندینگ پیج برای اجرای یک تبلیغ به شکلی اثرگذار بهره می‌گیرند. هر دیجیتال مارکتری باید تصمیم بگیرد که کدام نوع لندینگ پیج با کمپین تبلیغاتی و پیام اصلی آن کمپین هماهنگی دارد و این کار تنها زمانی امکان‌پذیر است که همه‌ی انواع لندینگ پیج و کاربردهای آنان را به درستی بشناسیم.

انواع لندینگ پیج؛ معرفی 17 مدل کاربردی صفحه فرود

تا اینجا مروری داشتیم بر ماهیت صفحات فرود و اینکه نقش اصلی آنها در اینترنت و کمپین‌های بازاریابی چیست. حالا در این بخش به سراغ 17 نمونه‌ی متفاوت لندینگ پیج می‌رویم و تمامی آنها را به صورت موردی بررسی می‌کنیم.

پیش از ورود به فهرست انواع لندینگ پیج، ذکر سه نکته ضروری به نظر می‌رسد؛ اول اینکه تمامی نمونه‌ لندینگ پیج‌هایی که در ادامه می‌بینید با سرویس لندین ساخته شده‌اند؛ دوم اینکه بسیاری از موارد این فهرست به دلیل نداشتن معادلی ایده‌آل در زبان فارسی، با تاکید بر روی نام انگلیسی خود معرفی شده‌اند و در پایان باید گفت در توصیف و کاربرد بسیاری از صفحاتی که در ادامه می‌بینید متوجه هم‌پوشانی بخش‌هایی از آنها با دیگر انواع لندینگ پیج خواهید شد و اجازه ندهید که برخی شباهت‌ها باعث برابر دانستن این 17 نوع صفحه فرود شود.

  • انواع لندینگ پیج #01: صفحه‌‌ فرود فشار یا چلاندن / Squeeze Landing Page

صفحه‌ی Squeeze که در فارسی به آن گاهی صفحه‌ی فشار یا اگر کمی دقیق‌تر ترجمه کنیم صفحه‌ی «چلاندن» گفته می‌شود، یکی از انواع لندینگ پیج است که برای دریافت اطلاعات تماس کاربران و حتی ثبت یک وقت ملاقات به کار گرفته می‌شود. صفحه‌ی Squeeze این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا محتوایی قفل‌دار یا Gated Content در آن قرار دهیم و از کاربران آدرس ایمیل یا اطلاعات تماسشان را در ازای دریافت یک ایبوک، عضویت در یک خبرنامه‌ی ایمیلی یا شرکت در یک قرعه‌کشی درخواست کنیم.

هدف صفحات Squeeze دریافت حداکثری و چلاندن کاربران برای دریافت ایمیل با ثبت یک قرار ملاقات است و از این رو این نوع از صفحات فرود، کوتاه، رُک و ساده هستند. صفحه فرود مختصر و مفید آپ نمونه‌ی خوبی از یک صفحه‌ی Squeeze است.

  • انواع لندینگ پیج #02: صفحه‌ فرود اسپلش / Splash Landing Page

صفحه‌ی Splash که در فارسی به معنای «پاشیده شدن آب» یا اگر تعارف را کنار بگذاریم و کمی خودمانی‌تر و البته دقیق‌تر بگوییم به معنای «شالاپ‌شولوپ(!) کردن» است به عبارتی در مقابل صفحه‌ی Squeez و «چلاندن» قرار می‌گیرد و تفاوت کلیدی این دو در آن است که صفحه‌ی Splash لزوماً به دنبال جذب لید از طریق کسب اطلاعات تماس نیست.

در واقع صفحه‌ی Splash مکان مناسبی است تا کاربران در آن بتوانند پیش از منتقل شدن به وبسایت و صفحه‌ی یک محصول، پای خود را در آب بزنند و دمای آن را چک کنند! اگر کسب و کاری به دنبال معرفی یک ویژگی جدید برای محصول یا خدمات خود باشد، صفحات Splash ایده‌آل آنهاست.

به صفحات Splash می‌توان به عنوان یک پادری با پیام خوشامدگویی در ورودی یک خانه نگاه کرد. صفحه فرود مدرسه‌ی شهریار ایران نمونه‌ی خوبی از صفحه فرود اسپلش است ک در آن به دنبال پروموت و آگاهی‌بخشی نسبت به یک رویداد است.

  • انواع لندینگ پیج #03: صفحه‌ فرود جذب لید واجد شرایط / MQ Lead Generation Landing Page 

صفحات جذب لید از جمله پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع لندینگ پیج محسوب می‌شوند؛ این نوع لندینگ پیج نیز به صفحات Squeeze شبیه است اما معمولاً اطلاعات بیشتری – مانند نام، شماره تماس، آدرس ایمیل و شاید یک یا دو مورد دیگر – از مخاطب طلب می‌کند.

صفحات جذب لید مناسب جذب لید‌های واجد شرایط بازاریابی یا Marketing Qualified Leads هستند یا به زبان ساده‌ لید‌هایی که پیش از این علاقه‌ی جدی به محصول یا خدمات شما نشان داده‌اند و این صفحه‌ی فرود برای این دسته از مشتریان بالقوه طراحی و ارسال می‌شود. لندینگ پیج سوئیچ با یک تیتر جذاب، نمونه‌ی خوبی از یک صفحه فرود فرود جذب لید است.

  • انواع لندینگ پیج #04: صفحه‌ فرود ویدیویی / Video Landing Page

از لحظه‌ای که کاربر بر روی ویدیوی حاضر در صفحه‌ی فرود شما کلیک می‌کند، توجه او تماماً معطوف لندینگ پیج شما شده است. در صفحات فرود معمولاً ویدیوها دکمه‌ی Pause یا توقف موقت/کوتاه ندارند و از این رو کاربران عمدتاً پس از کلیک بر روی دکمه‌ی پخش تا پایان آن را تماشا می‌کنند مگر آنکه واقعاً ویدیوی بی‌کیفیتی ساخته باشید! صفحه فرود نشر حرا با قرار دادن یک ویدیوی 9 دقیقه‌ای تماشایی در همان سکشن ابتدایی لندینگ پیج به راحتی مخاطب خود را گیر می‌اندازد و تا پایان با خود همراه می‌کند.

  • انواع لندینگ پیج #05: صفحه فرود کلیک‌-گذر / Click-Through Landing Page

صفحات فرود Click-Through معادل دقیقی در زبان فارسی ندارند اما  اجازه بدهید با الهام از عنوان «رستوران‌های Drive-Through یا رستوران‌های خودرو-گذر»، آنها را «صفحات فرود کلیک-گذر» بنامیم. یک لندینگ پیج کلیک-گذر، صفحه‌ای است که اطلاعات دقیقی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد تا آنها را نسبت به کلیک بر روی یک لینک متقاعد کند؛ لینکی که کاربر با کلیک بر روی آنها به سکشن دیگری در همان صفحه یا صفحه‌ی دیگری که برای جذب لید یا فروش طراحی شده است منتقل می‌شود.

لندینگ پیج لینیفای نمونه‌ی خوبی از یک صفحه فرود کلیک‌-گذر است؛ در این صفحه در چندین سکشن مخاطب با جزییات کامل دوره‌ی آموزشی مطرح‌شده آشنا شده و سپس در پایان صفحه با دکمه‌ای به صفحه‌ی پرداخت منتقل می‌شود.

  • انواع لندینگ پیج #06: صفحه فرود فروش / Sales Landing Page

صفحه فرود فروش همانطور که از نامش پیداست یکی از انواع لندینگ پیج است که برای تبدیل کاربران به خریدار طراحی می‌شود. این صفحات مناسب بخش نهایی یک قیف فروش هستند، جایی که کاربران آخرین مرحله‌ی سفر خریدار را طی می‌کنند. به دلیل آنکه این صفحات به دنبال نهایی کردن فرایند فروش هستند به جزییات قابل توجهی طراحی می‌شوند.

انتخاب یک تیتر چشمگیر به همراه یک دکمه یا پیام دعوت به عمل در سکشن ابتدایی صفحه فرود، توصیف محصول (یا خدمات) و نحوه‌ی کارکرد آن به همراه نقدهای دیگر مشتریان و رسانه‌ها، سکشنی که در آن تفاوت محصول شما با محصول مشابه دیگر کسب و کارها را نشان دهد به همراه همه‌ی ویژگی‌های مثبت و امکاناتی که قرار است کیفیت زندگی خریدار را ارتقا دهند، همگی از بخش‌های مهم و ضروری یک صفحه فرود فروش به حساب می‌آیند.

برای مثال لندینگ پیج دانشگاه امیرکبیر در چهار سکشن مختلف و مفصل سعی کرده تا خیال مخاطبان خود را از کیفیت این دوره‌ی آموزشی آسوده کرده و آنها را نسبت به نهایی کردن خرید متقاعد کند.

  • انواع لندینگ پیج #07: صفحه فرود قیمت‌گذاری / Pricing Landing Page

صفحه فرود قیمت‌گذاری مناسب زمان‌هایی است که یک کسب و کار به دنبال معرفی قیمت‌های جدید محصولات و خدمات به مخاطبان است. یک صفحه‌ی قیمت‌گذاری مناسب باید بتواند با طراحی و محتوای درست مخاطب را نسبت به ارزش افزوده‌ی محصول یا خدمات متقاعد کند تا قیمت‌های جدید برای او قابل پذیرش باشد.

البته این صفحه لزوماً همیشه برای معرفی قیمت‌های جدید نیست و گاهی کسب و کار محصول یا خدمات متفاوتی را ارائه می‌کنند که ممکن است مخاطبان با کارکرد و ارزش‌های آن به طور کامل آشنا نباشند و از این رو معرفی جامع و قابل درک محصول یا خدمات پیش از معرفی قیمت‌ها امری بدیهی و البته ضروری به نظر می‌رسد.

برای مثال صفحه فرود limoo.ai سعی کرده در دو سکشن مجزا به همراه یک ویدیو ویژگی‌های خدمات خود را به مخاطبان معرفی کرده و سپس در بخش نهایی پکیج‌ها و قیمت خدمات خود را به آنها ارائه کرده است.

  • انواع لندینگ پیج #08: صفحه فرود تبلیغاتی / Paid Advertising or Advertorial Landing Page

یکی دیگر از انواع لندینگ پیج، صفحه Advertorial یا تبلیغاتی است؛ طوری طراحی می‌شود که مانند یک بخش خبری عادی به نظر برسد. این صفحات تبلیغاتی به شکلی غیر مستقیم اطلاعاتی را به مخاطب منتقل می‌کنند که در یک آگهی به شکلی مستقیم و رک بیان می‌شوند. کاربرد این صفحات قرار دادن مخاطبان در موقعیتی است که بدون اینکه احساس فشار کنند، در فضای ذهنی مناسبی نسبت به یک محصول یا خدمات اطلاعات کسب کنند و سپس در ادامه‌ی مسیر خود در نقشه‌ی راه مشتری به صفحه فروش یا Squeeze برسند. صفحه فرود گروه پتروشیمی پنتر نمونه‌ای از این نوع لندینگ پیج است که مانند یک رپورتاژ عمل می‌کند.

  • انواع لندینگ پیج #09: صفحه فرود جذب حداکثری لید / Lead Capture or Lead Magnet Landing Page

یک صفحه فرود جذب لید، شکلی محبوب از انواع لندینگ پیج است که در آن کسب و کارها آفر ارزشمندی را در ازای اطلاعات تماس مخاطبان به آنها پیشنهاد می‌کنند؛ این آفر یا پیشنهاد می‌تواند عضویت در یک خبرنامه باشد یا حضور رایگان یا همراه با تخفیف در یک وبینار یا رویداد، یک ایبوک یا هر آیتمی که برای مخاطبان یک کسب و کار ارزشمند محسوب می‌شود؛ تفاوت این نوع صفحه فرود با مورد شماره‌ی سه در این است که اینجا تمرکزی بر نوع لید نداریم و هدف جذب حداکثری لید است. برای مثال لندین در این صفحه فرود در ازای دریافت رایگان تمپلیت حسابرسی محتوا از مخاطبان خود اطلاعات تماس آنها را درخواست می‌کند.

  • انواع لندینگ پیج #10: صفحه فرود پیش از آغاز / Get Started or Pre-Launch Landing Page

یک صفحه فرود Pre-Launch یا «پیش از آغاز» یا «پیش از نشر» فرم دیگری از انواع لندینگ پیج هاست که برای ثبت نام‌های زودهنگام و گردآوری فهرستی از اسامی و لیدها که در آینده می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد استفاده می‌شود؛ این صفحات علاقه‌ و توجه مخاطبان تحریک کرده و آنها را به ثبت نام پیش از موعد تشویق می‌کند.

  • انواع لندینگ پیج #11: صفحه فرود سپاسگذاری / Thank You Landing Page

یازدهمین نوع از انواع لندینگ پیج یکی از صفحات کمتر قدردیده‌ای است که کسب و کارها و دیجیتال مارکترها باید بسیار بیشتر به آن بها دهند. این لندینگ پیج، صفحه‌ای است ایده‌آل برای ایجاد رابطه‌ای دوستانه و صمیمانه با مخاطبان است. از صفحات «سپاسگزاری» می‌توان برای تبدیل «لیدهای واجد شرایط بازاریابی یا MQL» به «لیدهای واجد شرایط فروش یا SQL» استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای این نوع لندینگ پیج نشان دادن قدم بعدی مسیر به کاربر پس از ثبت اطلاعات توسط اوست.

  • انواع لندینگ پیج #12: صفحه فرود لغو اشتراک / Unsubscribe Landing Page

یک از انواع بسیار محبوب صفحات فرود در میان کاربران فضای وب و البته دیجیتال مارکترها صفحه فرود «لغو اشتراک» است. هیچ کاربری در فضای وب وجود ندارد که همواره به دنبال لغو اشتراک خود و خلاصی از سیل ایمیل‌های یک کسب و کار نباشد؛ از طرفی آن کسب و کارها که با زحمت و هزینه‌ی قابل توجهی کاربری را به فهرست ایمیل‌های خود اضافه کرده‌اند، نمی‌خواهند به سادگی آن کاربر را از دست دهند و در این زمان است که صفحه‌ی لغو اشتراک به زمین کشمکش یا میز مذاکره در میان طرفین بدل می‌شود.

صفحه فرود لغو اشتراک این امتیاز را در اختیار طرفین قرار می‌دهد تا به شکلی سازش کنند؛ برای مثال کسب و کارها در این صفحات به کاربر اجازه می‌دهند تا تناوب دریافت ایمیل، موضوعات مورد علاقه و حتی زمان دریافت آنها را انتخاب کند تا به این ترتیب هر دو طرف به خواسته‌ی خود – حفظ کاربر برای آن کسب و کار و خلاصی از جریان بی‌پایان ایمیل‌های بیهوده برای آن کاربر – دست پیدا می‌کنند.

در مواردی که مرغ کاربر یک پا دارد و می‌خواهد به هر شکلی از شر ایمیل‌های یک کسب و کار خلاص شود، آن کسب و کار با قرار دادن یک نظرسنجی کوتاه در صفحه‌ی لغو اشتراک می‌تواند به درک بهتری از دلایل عدم محبوبیت ایمیل‌های خود برسد.

  • انواع لندینگ پیج #13: صفحه فرود ارجاع یا اشتراک‌گذاری / Referral Landing Page

صفحه فرود ارجاعی یا Referral معمولاً صفحاتی عمومی و پابلیک نیستند. این صفحات را می‌توان با مشتریان یا شرکایی به اشتراک گذاشت امکان معرفی آن صفحه به افراد مشابه خود را دارند. این صفحات تنها با افراد قابل اعتماد به اشتراک گذاشته می‌شوند و از این لیدهای با کیفیتی با خود به همراه می‌آورند.

  • انواع لندینگ پیج #14: صفحه فرود معرفی محصول / Product Landing Page

صفحه فرود محصول نوعی از انواع لندینگ پیج است که برای معرفی و آگاهی‌بخشی در میان مخاطبان به یک محصول جدید طراحی می‌شود. هدف این صفحات ارائه‌ی همه‌ی اطلاعات و جزییاتی است که کاربران و مشتریان درباره‌ی یک محصول خاص نیاز دارند از جمله ویژگی‌ها، مزایا، کاربردها، تصاویر، نحوه‌ی کارکرد و … . این صفحات معمولاً در کمپین‌های بازاریابی برای جذب مشتریان بالقوه و خلق یک تجربه‌ی خرید سرراست و بی‌دردسر به کار گرفته می‌شوند.

  • انواع لندینگ پیج #15: صفحه فرود اِرور 404 / 404 Landing Page

یک صفحه‌ی 404 صفحه‌ای است که به مخاطبان یک وبسایت اعلام می‌کند یکی صفحه در دسترس نیست یا از کار افتاده است. به طور کلی صفحه‌ی 404 به عنوان صفحه‌ی اعلام یک اِرور شناخته می‌شود اما بسیاری از کسب و کارها سعی می‌کنند با محتوایی خلاقانه حتی این صفحه‌ که حاوی خبری ناامیدکننده است را به یک تجربه‌ی کمتر ناراحت‌کننده بدل کنند.

  • انواع لندینگ پیج #16: صفحه فرود درباره‌ی ما / About Us Landing Page

صفحه‌ی «درباره‌ی ما» معمولاً صفحه‌ای است که می‌تواند کمی کسالت‌بار باشد. صفحه‌ای که در آن کسب و کارها به معرفی برند و ارزشی که خلق می‌کنند می‌پردازند. این صفحه نیز مانند صفحه‌ی 404 نباید یک بن‌بست باشد و با کمی خلاقیت می‌توان از آن صفحه‌ای ساخت که تجربه‌ای متفاوت برای مخاطبان یک برند خلق کند.

  • انواع لندینگ پیج #17: صفحه فرود به زودی / Coming Soon Landing Page

صفحه‌ی «به زودی» کمی شبیه به صفحه‌ی «پیش از نشر» است که کمی بالاتر درباره‌ی آن صحبت کردیم. این صفحه زمانی به کار گرفته می‌شود که کسب و کار هنوز آماده نیست تا از محصول، خدمات یا هویت بصری جدید خود رونمایی کند و در عین به دنبال خلق کمی حس تعلیق و کنجکاوی در میان کاربران فضای وب است. این صفحه که به شکل یک تیزر عمل می‌کند می‌تواند حاوی یک سکشن شمارش معکوس و باکسی که مخاطبان با وارد کردن شماره‌ی تماس یا آدرس ایمیل خود می‌توانند به اولین نفراتی بدل شوند که از رونمایی برند خبردار می‌شوند.

نکته‌ی پایانی

شناخت انواع لندینگ پیج محبوب و کاربردی به مارکترها این قدرت را می‌دهد که استراتژی‌ها و تاکتیک‌های خود را متناسب با اهداف و مخاطب هدف خود طراحی کنند. هدف شما چه جذب لید و افزایش فروش یا پروموت یک رویداد و افزایش آگاهی از برند باشد، انتخاب لندینگ پیج مناسب برای به حداکثر رساندن نرخ تبدیل و دستیابی به اهداف کلیدی است.

با به کارگیری درست ویژگی‌های کاربردی و اثربخش هر لندینگ پیج، مارکترها می‌توانند کمپین‌های اثربخشی خلق کنند که ارزش درستی منتقل می‌کند، مخاطبان را به خود مجذوب کرده و نتایج معناداری به همراه می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم از اشتراک رایگان هفت روزه‌ی لندین استفاده کنید تا بیشتر با روند ساخت و امکانات لندینگ پیج‌ها آشنا شوید.

* بخش‌هایی از این یادداشت ترجمه‌ای است از: The 14 Types of Landing Pages.